Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Nyheter

Ännu ett problemområde röjs upp i bred politisk enighet

Foto: NICKLAS THEGERSTROM, Nicklas Thegerström

Förra veckan pensionssystemet, i dag spelmarknaden. De sista veckorna före valåret levereras blocköverskridande uppgörelser i kontroversiella frågor.  Spelmarknaden är i likhet med pensionssystemet i akut behov av förändring.

Spelpolitik kan låta som ett harmlöst område, befolkat av bingospelare, lottskrapare och fotbollsälskare med stryktipskuponger i plånboken. Ungefär så såg marknaden ut för trettio år sedan, innan internet förändrade också denna del av samhället. Det var före de elektroniska kasinona baserade i Malta började undergräva det svenska spelmonopolet. Nu står de utländska spelbolagen för en fjärdedel av spelandet.  Och detta i ett av Europas spelgladaste land, 68 procent av befolkningen spelar årligen för i snitt drygt 4000 kronor. 

Marknaden har börjat avreglera sig själv, medan politikerna har slumrat. 

Den nuvarande lotterilagen består till stor del av kvarlevor från 1939 års lotteriförordning, inte konstigt att den är omodern. Tidigare regeringar har sett att monopolet har underminerats, men inte förmått ändra det. Två utredningar 2006 och 2008 ledde aldrig fram till någon ny lag.

Den förre moderate finansministern Anders Borg ville reformera systemet, men hans parti råkade i upprorsstämning över hur. Många moderater hade hoppats på en avreglering och försäljning av statens bolag Svenska Spel. Men Borg ville istället minska spelandet. "En finansiell transaktion där man från början vet att man förlorar pengar, det kan jag inte acceptera.", sa Anders Borg. 

Staten har ett intresse av att kapa åt sig en försvarlig del av spelarnas pengar, det drar in miljardbelopp till statskassan. Partierna ser dessutom gärna att idrottsföreningarna och folkrörelserna håller sig flytande utan ökade bidrag från skattebetalarna. Och då får folk inte sluta spela. Sedan är det en  balansgång hur mycket spelreklamen ska begränsas och vilka åtgärder som ska vidtas mot spelberoende.

De politiska partierna har egenintressen i spelandet. Socialdemokraterna driver till exempel A-lotterierna och Kombispel. Under de senaste tio åren har partiet fått över 500 miljoner kronor av vinsten från skattefri spelverksamhet och till och med sålt lotter på kredit.

De utlandsbaserade nätkasinona har också utmanat de idealistiska målen om att begränsa spelberoendet och förhindra att människor förlorar pengar de behöver för sin försörjning. Nätkasinonas marknadsföring är massiv, till fromma för mediebolagens annonsintäkter.  De utländska bolagen har begränsat statens vinster på spelandet genom att kapa åt sig allt större marknadsandelar. Det beror inte bara på reklamen utan utlandsbaserande spelbolag ger ofta mycket högre vinstutdelningar äv Svenska Spel och har därmed en stark konkurrensfördel. 

Nu ska denna regering med civilminister Ardalan Shekarabi (S) i spetsen tillsammans med de fyra borgerliga partierna försöka omreglera spelmarknaden. Planen är att riksdagen ska fatta beslut före sommaren så att lagen kan börja gälla efter nyår 2019.

Osäkerheten ligger i om Svenska Spels konkurrensutsatta del ska säljas eller inte. Det avgör riksdagsvalet. Det finns också frågetecken för vad EU kommer att säga om att vissa spel ska vara skattefria (de ideella föreningarnas) medan andra ska betala 18 procent i skatt. Det återstår också att se om de utländska bolagen verkligen vill etablera sig i Sverige och betala skatt och avgifter. Vägrar de drabbas de av sanktioner. Enligt förslaget ska det bli kriminellt att förmedla betalningar till spelbolag utan licens. Men med de nya reglerna måste nätkasinona troligen sänka spelvinsterna, för att få råd att betala skatter och avgifter till den nya Spelmyndigheten.

Förra veckan gjorde regeringen och de borgerliga upp om en stor pensionsreform. Nu kommer den största omregleringen denna mandatperiod. Det är uppenbart att det politiska systemet kan fatta beslut trots minoritetsregering och hetsiga politiska strider. Men snart infaller valåret. Då är insatserna för höga för fler blocköverskridande överenskommelser. Väljarna måste se tydliga skillnader mellan partierna när valets vinnare ska utses med höga odds.

 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.