Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-17 18:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/fem-medieforetag-bakom-nya-projektet-faktisktse/

Nyheter

Fem medieföretag bakom nya projektet faktiskt.se

I dag lanseras faktagranskningsprojektet Faktiskt.se, där fem svenska medieföretag under valrörelsen ska granska påståenden från politiker och innehåll som får stor spridning i sociala medier. 

Rätta artikel
Val 2018

De senaste åren har antalet projekt världen över som faktagranskar påståenden på nätet ökat dramatiskt, i takt med en tilltagande debatt om desinformation, påverkanskampanjer, propaganda och faktaresistens. Enligt journalistikinstitutet Poynter Institute, som tagit initiativ till International Fact Checking Network, finns det i dag 149 pågående projekt världen över som arbetar med faktakollar på olika sätt. I Sverige har till exempel Metros Viralgranskaren funnits under många år – och även belönats med Stora Journalistpriset.

Faktiskt.se blir nr 150 i världen, enligt IFCN – och projektet har också förbundit sig att följa de ” code of principles”, eller bindande regelverk, som IFCN antagit. Det handlar bland annat om att vara transparenta med källor, att redovisa vilka som står bakom projektet och att vara tydliga med arbetsmetodiken.

Läs mer: Medier över hela världen samlas kring faktakoll 

Faktiskt.se är en satsning under valåret och har bl a inspirerats av de projekt som genomförts i Frankrike (Cross-Check) och Norge ( Faktisk.no), men har valt en egen modell, där redaktionerna arbetar helt oberoende av varandra. 

I samarbetet ingår Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sveriges Television, Sveriges Radio och Kit. 

Samarbetet handlar om tre saker: gemensam utbildning i arbetsmetoder för att verifiera uppgifter på nätet, gemensam metodik för betyg och hur granskningarna presenteras (i enlighet med ICFN-reglerna) och gemensam distribution, på sajten www.faktiskt.se och på gemensamma sociala medier-konton, på Facebook, Twitter och Instagram. Varje redaktion ansvarar dock för sina egna publiceringar och bestämmer, oberoende av de andra, vad som ska granskas.

Läs mer om faktiskt.se här. Se en presentationsfilm av Faktiskt.se från KIT på deras facebooksida.