Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 01:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/moderaterna-foreslar-mer-pengar-till-elbilslabbet-i-goteborg/

Nyheter

Moderaterna föreslår mer pengar till elbilslabbet i Göteborg

El och hybridbilar på laddning. Foto: Anders Wiklund/TT

I Moderaternas skuggbudget läggs 700 miljoner utöver regeringens anslag på att underlätta för elbilar. 100 av miljonerna satsas på det särskilda elektromobilitetslabb som planeras på Lindholmen i Göteborg.

I den treårsplan för budgeten som Moderaterna presenterade på torsdagen lägger partiet totalt 300 miljoner extra till detta labb, kallat Seel, Swedish electric transport laboratory, planerat att öppnas år 2022.

Partiet skriver i sin budgetmotion: ”En stor del av stödet ska användas för att finansiera en nationell testanläggning för elfordon i Göteborg. Totalt sett är stödet tidsbegränsat till år 2023. Detta stöd vill Moderaterna utöka. Utöver dagens finansiering till testanläggning ska de nya medlen, i första hand, gå till projekt som utvecklar ny teknik för omställning av transportsektorn.”

Ordföranden för riksdagens näringsutskott, göteborgaren Lars Hjälmered, säger till DN att el-satsningen består av tre delar:

– Dels vill vi dubblera satsningen på försöken med särskilda elvägar för lastfordon. Vi vill gå från två till fyra testplatser. Dels vill vi satsa mer på fler laddstationer, 300 miljoner nästa år och en halv miljard åren därefter. Men vi vill även att de utvecklas för bränsleceller, inte enbart batterier. Den tredje delen handlar om elektromobilitetslabbet där vi sätter av 100 miljoner mer än regeringen de närmaste tre åren. 

Lars Hjälmered är riksdagsledamot för Moderaterna.

Hjälmered menar att det här är av särskild betydelse för Göteborg.

– Vi ser ju en boom nu för elbilar till privatpersoner och även AB Volvo och Scania vill se en kraftig utbyggnad av laddstationer även för mindre eldrivna lastbilar. Till detta kommer klimatfrågan där Volvobolagen satsar hårt. Därför tror vi att de här tre delarna kan gynna fordonsindustrin och Volvo. Det är förstås alltid bra med fler ordningsvakter och poliser, men jag tror att detta är särskilt viktigt för Göteborg.

Men: Just när det gäller testlabbet Seel, som har statliga forskningsstiftelsen Rise och Chalmers som ägare, har det uppstått bekymmer. Dåvarande närings- och innovationsministern Mikael Damberg (S) lanserade satsningen 2017. Men före sommaren kom uppgifter om att den tänkta fastigheten på Lindholmen, ägd av Älvstranden Utveckling AB, inte klarar av de tyngder som anläggningen skapar. Dessutom vill EU-kommissionens konkurrensenhet granska om satsningen följer regelverket för statligt stöd.

– Vi vet att satsningen försenats, säger Lars Hjälmered.

– Men för oss ändrar det inte att vi har viljan att göra detta, även om satsningen kan komma senare eller behöva ändras. Jag vet att båda Volvobolagen efterfrågar att labbet kommer på plats.