Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-10 06:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/700000-valjare-fick-reklam-fran-s-i-mobilen/

SVENSK POLITIK

700.000 väljare fick reklam från S i mobilen

Foto: DN

Socialdemokraterna gör under valdagen ett försök att nå nya väljare genom att skicka ut sms-reklam om partiet. 700.000 sms gick ut på söndagen.

– Det gjorde mig fruktansvärt upprörd att få något sådant i telefonen, säger Bo Birgersson i Motala.

Val 2018

I det kortfattade sms-meddelandet från S påmindes mottagaren om att det är val i dag och att ”rösta på Socialdemokraterna – för ett tryggare Sverige och mer tid för familjen”.

Valresultat 2018: Följ valet och resultatet i vår liverapportering

Meddelandet skickades ut till 700.000 personer under söndagen. Men alla uppskattade inte utskicket:

– Det gjorde mig fruktansvärt upprörd att få något sådant i telefonen. Man är visserligen van vid att få reklam hem i brevlådan men det här kändes inte bra. Att få ett sms från ett politiskt parti gjorde mig förvånad, säger Bo Birgersson i Motala.

Hos Socialdemokraterna är man noga med att påpeka att allt har gått rätt och lagligt till väga. Adresserna har man köpt från företaget Bisnode och själva har man inga register över nummer, väljare eller adresser.

– Dagens utskick gick till närmare 700.000 personer. Och vi har riktat dem till områden som vi kallar mobiliseringsområden där vi tror att många väljer S bara de går och röstar. I går mötte vi 150.000 personer i samtal öga mot öga, också de från den här gruppen, säger Johan Öhrn, ansvarig för Socialdemokraternas samtalskampanj.

Enligt marknadsföringslagen får ett företag inte skicka ut reklam utan mottagarens samtycke. Men meddelanden från politiska partier är tillåtna, säger Mattias Grundström, förbundsjurist på branschorganisationen Swedma, som har tagit fram etiska riktlinjer för direkt och datadriven marknadsföring:

– Det handlar om grundlagsskyddad yttrandefrihet. Politiska budskap är fria att kommunicera, säger han.

Ämnen i artikeln

Val 2018
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt