Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

Alliansen: "Förslaget är ett hot mot det fria skolvalet"

Therese Gouvelin, första vice ordförande i LO, Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet och Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund lämnade över sina förslag till Anna Ekström (S) gymnasieminister och Gustav Fridolin (MP) utbildningsminister.
Therese Gouvelin, första vice ordförande i LO, Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet och Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund lämnade över sina förslag till Anna Ekström (S) gymnasieminister och Gustav Fridolin (MP) utbildningsminister.

Alliansens kritik mot de förslag som lärarfacken tillsammans med LO presenterade på torsdagen för att minska segregationen i skolan har inte låtit vänta på sig. "Det är en kraftig inskränkning av det fria skolvalet och fel väg att gå", menar Christer Nylander, L, vice ordförande i utbildningsutskottet.

Det var på DN Debatt som de båda lärarfacken tillsammans med LO på torsdagen lade fram en lång rad förslag för att öka likvärdigheten och minska segregationen i den svenska grundskolan.

– Pisaundersökningens resultat i alla ära – det är skönt att resultaten har förbättrats. Samtidigt är det skrämmande att se hur klyftorna mellan elever med olika förutsättningar bara ökar, sa Therese Gouvelin, förste vice ordförande i LO när hela rapporten, döpt till "Likvärdighetsagendan", presenterades vid en presskonferens på torsdagen.

Lärarfacken och LO menar att det så omhuldade fria skolval som är grundprincipen i dag inte alls är fritt för alla. Friskolornas köer och föräldrarnas skiftande förmåga att använda sig av det fria skolvalet gör, enligt rapportförfattarna, att friheten är en schimär. Den har dessutom lett till att segregationen ökat och likvärdigheten minskat.

Genom att bland annat slopa kösystemet till friskolorna och ge varje skolhuvudman i uppdrag att se till att alla klasser består av en grupp elever som speglar den socioekonomiska sammansättningen i samhället kan klyftorna i kunskap minskas, är några av de slutsatser som dras.

Konkret: en förälder kan önska en skola, men sedan ska varje kommun att se till att varje skola har en elevsammansättning är blandad ur ett socioekonomiskt perspektiv.

– Det ligger i så väl elevernas som i samhällets intresse att ge alla elever rätt att möta alla olika slags elever, menade Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.

De vill ägna sig åt en form av social ingenjörskonst som vi inom alliansen är oerhört skeptiska till. 

Men Christer Nylander, L, talesperson i skolpolitiska frågor, anser att förslaget skulle innebära en "kraftig begränsning" i det fria skolvalet och att det är helt fel väg att gå.

– De vill ägna sig åt en form av social ingenjörskonst som vi inom alliansen är oerhört skeptiska till, säger han.

Alliansen driver i stället frågan om aktivt skolval – det vill säga att göra det till en skyldighet för varje förälder att välja skola – och för kommunerna att se till att alla föräldrar är så välinformerade som möjligt.

– Sammansättningen i en klass är inte det enskilt viktigaste för at uppnå likvärdighet. Likvärdighet når man inte genom att flytta makt från föräldrarna, utan genom att se till att de bästa lärarna och skolledarna finns där de behövs som bäst, menar han.

Även Lärarfackens och LO:s gemensamma förslag innebär ökade ekonomiska satsningar på lärare i särskilt utsatta områden och, framför allt, ökat statligt ansvar för finansieringen av skolan.

– Vi måste se på de faktiska kostnader en skola har och skapa ett nytt resursfördelningssystem, menade Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund.

Kritikerna menar att ert förslag inskränker det fria skolvalet?

– Det är tvärtom, slopar vi kösystemet till friskolorna ger vi fler en chans att verkligen önska en skola. Det är lika rättvist att lotta in elever i översökta skolor och se till att urvalet av elever blir mer blandat.

– I vårt förslag ingår ju också att skolornas upptagningsområden ritas om, så att föräldrarnas får mer att välja på, säger Therese Gouvelin, förste vice ordförande i LO.

Den nu aktuella rapporten överlämnades igår till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) och till gymnasie- och kunskapslyftminister Anna Ekström (S). Den 21 april kommer de att presentera den av regeringen tillsatta Skolkommissionens slutbetänkande om hur skolan ska förbättra kunskapsresultaten och öka likvärdigheten i skolan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.