Centerpartiet: Gör lyktstolpar till laddstolpar för elbilar - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Centerpartiet vill göra lyktstolpar till laddstolpar för elbilar

Centerpartiet vill göra det möjligt att använda lyktstolpar för att ladda elbilar.
Centerpartiet vill göra det möjligt att använda lyktstolpar för att ladda elbilar. Foto: Anders Wiklund/TT

Centerpartiet vill göra det möjligt att använda lyktstolpar för att ladda elbilar. Det skulle innebära en lagändring – i dag får man bara använda lyktstolpar till belysning.

Experter och elbolag är försiktigt positiva till förslaget, även om man menar att mer behövs göras. 

– Boendeparkeringar utomhus och snabbladdningar ser vi som prioriterade, säger Per-Oscar Hedman, presschef för Fortum Sverige.

VAL 2018

I dag finns en förordning som säger att lyktstolpar i Sverige endast får användas till belysning. Detta vill Rickard Nordin (C), klimat- och energipolitisk talesperson, ändra på.

– I lyktstolparna finns ju redan ett framdraget elnät. Lyktorna blir mer energieffektiva hela tiden, och det finns marginaler i de ledningarna som man kan nyttja. 

Det handlar om långsamladdning, som kan ta en hel natt eller en hel arbetsdag då bilen står still.

– I gatumiljöer där lyktstolpar finns står bilar ganska länge. Det vi saknar i Sverige är laddpunkter för långsamladdning, till exempel vid hemmet eller bostadsparkering, säger Rickard Nordin. 

Centerpartiet vill ändra den ovannämnda förordningen i hela landet, vilket skulle innebär en rikstäckande lagändring. 

Ola Carlson, biträdande professor i förnybar elkraftproduktion och expert på hybridbilsteknik vid Chalmers i Göteborg, är försiktigt positiv till utspelet från C. 

Han påpekar dock att om man skulle ladda en bil per lyktstolpe skulle elkablarna brinna upp. 

– Lyktstolpar är ju lampor, de ger inte så stor effekt. Det hade funkat om man använde ungefär var 20:e lyktstolpe för att ladda en elbil i lugn och ro. Det beror på hur man fördelar elsystemet bakom lyktstolpen, säger Ola Carlson.

Men han säger att det finns ny datateknik som kan portionera ut elen efter behov, och att det är en beprövad metod. Det skulle kunna fungera som en slags tidsdelning, där bilägare delar på strömmen från befintliga elnät, snarare än att bygga ut nya. 

– Det finns teknik som kan styra vem som kan få strömmen, det är ingen rocket science, direkt, säger han. 

Per-Oscar Hedman är presschef på elbolaget Fortum. Enligt honom är regelförändringar som underlättar välkomna, men mer behövs. 

– Det är klart att det finns fördelar med framdragen ström, men det är mer komplext än så. 

Enligt Hedman skulle en del problem kvarstå, även om man fick igenom en lagändring som C förespråkar.

Han menar att lyktstolpar inte räcker till, och att man behöver bygga ut laddningsinfrastrukturen på andra sätt.

Han ger ett exempel på ett bostadsområde med tillhörande parkeringsplats. 

– Om en sådan parkeringsplats har 400 p-platser, då behöver det finnas möjlighet att ladda alla de 400 platserna på ett säkert och effektivt sätt. 

Dessutom säger han att ett större problem är behovet av fler snabbladdningsplatser för bilister som reser längre sträckor. 

– Boendeparkeringar utomhus och snabbladdningar ser vi som prioriterade. Men vi är positiva till alla regelförändringar som stöttar utvecklingen av laddningsinfrastruktur, säger Per-Oscar Hedman. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.