Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Faktiskt helt felaktigt att katolska kyrkan nekades ringa klockor

Foto: Per Brolléus/Sveriges radio

Katolska församlingen i Växjö har aldrig skickat in och ännu mindre fått avslag på en ansökan om att få ringa in sina församlingsmedlemmar till gudstjänst. 

Det falska påståendet om motsatsen har fått enorm spridning på sociala medier, både i Sverige och utomlands. Bland annat har den ryska propagandasajten Sputnik rapporterat om ”nyheten”. 

VAL 2018

Påstående: ”Katolska kyrkan nekades klockringning — kunde störa villaområde”

Påstått av Smålandsposten, 11 maj 2018.

Under morgonen den 11 maj publicerar Smålandsposten (SMP) en nyhetsartikel med tillhörande video och rubriken ”Katolska kyrkan nekades klockringning — kunde störa villaområde”. I artikeln berättar kyrkoherden Ingvar Fogelqvist att församlingen fått avslag eftersom det skulle kunna störa ett villaområde i närheten. Artikeln publicerades i ett sammanhang där Stiftelsen Växjös muslimer den 8 maj fått godkänt att sända högtalarutsända böneutrop på fredagar mellan klockan 13.00.00 och 13.03.45, vilket också SMP betonar i ingressen. 

SMP:s ursprungsartikel.
SMP:s ursprungsartikel. Foto: Skärmavbild

Senare lades det till i artikeln att ansökan ska ha skickats in ”för 10-15 år sedan”. 

I fredags kunde P4 Kronoberg avslöja att någon ansökan över huvud taget aldrig har funnits. 

När de började granska frågan visar det sig att varken Växjö kommun eller polisen, som sökt i sina system ända bak till 1996, har hittat någon sådan ansökan.

– Vi fick ett tips om att den här ansökan kanske inte fanns och att vi borde titta närmare på det, varpå vi ringer till kommunen. Kommunen undersöker saken och kollar med byggnadsnämnden om det funnits ansökan om bygglov, de tittar också med miljö- och hälsoskyddsnämnden. Sedan ringer vi upp polisen på riksnivå som kollar i sina register hela vägen tillbaka till 1996, säger Jonatan Bergman, en av reportrarna på P4 Kronoberg som tillsammans med Per Brolléus gjorde avslöjandet. 

Ingvar Fogelqvists förklaring är att man måhända inte ansökt om att få ringa, men att man under ett möte 1993 ska ha fått en muntlig avrådan från att ringa i klockan.

– När vi har tryckt ut det här hör kyrkoherden av sig och berättar att det ska handla om en muntlig avrådan inför ett möte om bygglov för 25 år sedan, där den tidigare pastorn Paul Redmond ska ha hört detta. Det är inte riktigt samma sak. Han och de andra i kyrkan mår inte bra efter det här. Det är inte riktigt bra. Det här är en snäll farbror, han känner ju sig riktigt dum. Det var inte hans avsikt, säger Per Brolléus.

När P4 Kronoberg trycker på publiceringsknappen hade SMP:s nyhet redan spridit sig över hela världen.

Andra medier plockar snabbt upp SMP:s nyhet och den får mycket stor spridning. Under fredagen publicerar flera andra medier så kallade rewrites av SMP:s ursprungsartikel. ”Moskén får ha böneutrop – men kyrkan fick avslag”, lyder till exempel Kvällsposten/Expressens rubrik. Artiklar med samma vinkel publicerades också av TV4, Metro, Världen idag, Newsner, Dagen samt av ett stort antal sajter med invandringkritisk inriktning såsom Nyheter idag, Fria tider, Samtiden, Samhällsnytt, ett antal mindre bloggar och nyhetssajter samt nazistiska Nordfront.

Enbart ett fåtal artiklar nämner över huvud taget att ansökan ska ha kommit in för ”10-15 år sedan”, utan framställer det som att det var nyligen som församlingen ska ha nekats klockringning. Totalt har svenska artiklar med vinkeln att katolska kyrkan nekades ringa i klockor medan Växjös muslimer får ha böneutrop fått 77.000 interaktioner bara på Facebook, visar DN:s genomgång.

Ett axplock av de svenska texterna.
Ett axplock av de svenska texterna. Foto: Skärmavbild

Ämnet väckte alltså mycket engagemang, och på sociala medier var tonen hård när påståendet spreds av stora Facebooksidor som ”Politiskt Inkorrekt”, ”Politikfakta”, ”Vafan, klart att vi ska få sjunga Nationalsången”, ”En Arg Blatte Talar V2.0” och av Sverigedemokraterna, vars inlägg fick över 7.000 gillningar, delningar och kommentarer. Även Liberalernas integrationspolitiska talesperson Gulan Avci delade Expressens artikel. Särskilt hård var tonen i grupper som ”Stå upp för Sverige”.

Några Facebookinlägg som fått stor spridning.
Några Facebookinlägg som fått stor spridning. Foto: Skärmavbild

”IDIOTERNA TAR ÖVER MER O MER RÖSTA SD 2018 SÅ VI BLIR AV MED DEN HÄR SKITEN PUNKT SLUT.”, ”DEMOKRATIN HAR REGERINGEN GLÖMT VAD DET ÄR !!!!!!”, ”Äckliga självgoda vänsterfeminster” och ”Styrande regering mördar Sverige” var några av kommentarerna i grupper på Facebook.

I kommentarsfälten hördes många upprörda röster.
I kommentarsfälten hördes många upprörda röster. Foto: Skärmavbild

Även internationellt väckte påståendet uppmärksamhet. Bland annat amerikanska Catholic News agency uppmärksammade påståendet, och beskrev det som att Sankt Mikaels församling fått nej till klockringning ”både under 1990-talet och 2000-talet”. Den anonyma holländska sajten Voice of Europe, som DN tidigare uppmärksammat, delade även den samma budskap i en artikel som fått över 10.000 reaktioner och fått stor spridning bland annat på Reddits underforum för Donald Trump-positiva nyheter, /r/The_Donald. Även det ryska statliga propagandaorganet Sputnik publicerade en artikel om ämnet, med rubriken ”Svensk stad låter muslimer hålla 110 db-böneutrop men förbjuder kyrkklockor”.

Så har nyheten vinklats internationellt.
Så har nyheten vinklats internationellt. Foto: Skärmavbild

Bara ett fåtal medier har efter de nya uppgifterna som P4 Kronoberg tagit fram uppdaterat sina artiklar. Kvällsposten/Expressen publicerade en ny artikel om att uppgifterna var felaktiga under fredagen. Den artikeln har fått 392 interaktioner på sociala medier, jämfört med den gamla artikeln som fått över 32.000 reaktioner, kommentarer och delningar.

Ingvar Fogelqvist.
Ingvar Fogelqvist. Foto: Per Brolléus/Sveriges Radio

DN ringde upp fader Ingvar Fogelqvist och frågade vad församlingen anser om att ryktet har genererat så mycket hat. 

– Vi beklagar såklart att det blivit så. Men det var ju inte vi som drev på det här. Det kom en förfrågan från media och då berättade vi som vi mindes, att anledningen till att vi inte hade fått klockor var på något sätt att kommunen varit negativ. Och sen visade det sig att att det inte var ett formellt avslag utan mer en avrådan som haft samma effekt då – alltså att vi inte har haft några klockor, säger Ingvar Fogelqvist. 

Han säger också att det har funnits en tradition i församlingen av att man har tänkt att det inte skulle finnas möjlighet till några kyrkklockor eftersom att man fått avslag.

– Men nu var det ju inte så och det verkar finnas en ny möjlighet. Så vi ska så småningom ansöka om en kyrkklocka, säger Fogelqvist.

När DN kontaktar SMP:s chefredaktör och ansvarige utgivare, Magnus Karlsson, är han ångerfull.

– Jag tycker att det är tråkigt att vi publicerade med för lite faktaunderlag. Samtidigt hade vi i det initiala läget ingen stor anledning att misstro vad prästen hade för uppgifter. Vi har följt upp den här artikeln efteråt. Men det finns mycket riktigt, som P4 konstaterade, inte något formellt beslut utan det här är den samlade bilden av katolska kyrkan, att de uppmanades av kommunen att inte söka.

Den 22 maj publicerade SMP en uppdaterad version av sin ursprungliga artikel, där två röster uppger att de ska ha blivit varnade för att bygga ett kyrktorn 1993 på grund av att grannar vara rädda för att störa av klockringningen. De två rösterna är dåvarande kyrkoherden Paul Redmond och Rolf Sällryd, tidigare kommunpolitiker för Kristdemokraterna i Växjö.

– Vi hade ett möte med kommunen 1993 som jag deltog på. Då framfördes en önskan om att ta bort klocktornet från ritningen eftersom flera grannar hade hört av sig och sagt att de skulle störas av klockringningen. Vi blev till och med uppmanade av tjänstemännen att vänta några år tills grannarna hade flyttat, då kanske det skulle vara enklare, säger Paul Redmond, kyrkoherde i Växjö mellan 1985 och 1994, enligt Smålandsposten. 

Under lördagen sände Sverige Radios program Medierna ett inslag om SMP:s publicering, där man intervjuat Paul Redmond. I inslaget säger Redmond att han blivit felciterad, och att man inte alls fått in klagomål från grannar eller gjort en ritning med ett klocktorn.

– Vi har aldrig gjort någon ritning av ett klocktorn och presenterat det för kommunen, aldrig. Den delen är helt fel. Det har inte varit så, säger Paul Redmond till Medierna.

Paul Redmond säger att han närvarade på ett möte om nybyggnationen där han ställde frågan till kommunen om hur man skulle gå tillväga om man i framtiden ville bygga ett klocktorn. Han fick då svaret att ett speciellt tillstånd behövdes och ett vänligt råd om att en sådan utökning av kyrkan kanske borde vänta lite till omgivningen vant sig vid den nya byggnaden.

– Det var allt, fortsätter Paul Redmond.

Medierna har kontaktat byggnadsnämndens dåvarande ordförande och statskontoret dåvarande chef. Ingen av dem kan minnas mötet som SMP skriver om eller att frågan om ett kyrktorn ens varit uppe för diskussion.

– Citatet är i det stora hela korrekt men det verkar finnas en missuppfattning kring ordet ritning. Vi har varit i kontakt med Paul Redmond flera gånger och han har tyvärr inte sagt att han blivit felciterad, säger SMP:s chefredaktör och ansvarige utgivare, Magnus Karlsson, till Medierna.

Magnus Karlsson säger även att han inte på rak arm kan minnas om Paul Redmond sagt någonting om att grannar ska ha klagat.


Sammanfattning: Eftersom hela påståendets premiss, att katolska kyrkan inte får ringa i sina klockor efter att de ansökt om detta, inte stämmer bedömer DN att påståendet faktiskt är helt fel.

DN har sökt personal vid stadsbyggnadskontoret i Växjö. 

Faktiskt

Det här är en faktakollsartikel gjord inom ramarna för samarbetet Faktiskt.se. Faktiskt är ett samarbete mellan några av Sveriges ledande mediehus där vi samlar faktakollade påståenden inom samhällsdebatten och det offentliga samtalet i Sverige. Läs mer om hur DN arbetar med faktakoll här.

Ansvariga för DN:s faktakollar går att nå via faktiskt@dn.se.

För frågor om initiativet som helhet, kontakta: faktisktse@gmail.com.

Uppdatering 21 maj 17:51: I en tidigare version av artikeln benämndes miljö- och hälsoskyddsnämnden i Växjö som ”hälsovårdsnämnden”.

Uppdatering 22 maj 12:57: Artikeln har uppdaterats med information om att församlingen ska ha blivit varnade för att bygga ett kyrktorn 1993 då grannar klagat på att de skulle störa av klockringningen, även om de aldrig gjorde någon formell ansökan. 

Uppdatering 26 maj 15:13: Artikeln har uppdaterats med information från Sveriges Radios Medierna som sändes den 26 maj.

Uppdatering 1 juni 14:09: I en tidigare version av texten var ”stadsbyggnadskontoret” felstavat.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.