Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

FI får tre nya talespersoner

Carl Emanuelsson, Stina Svensson och Sissela Nordling Blanco utsågs till nya talespersoner vid Feministiskt initiativs kongress i malmö på söndagen.
Carl Emanuelsson, Stina Svensson och Sissela Nordling Blanco utsågs till nya talespersoner vid Feministiskt initiativs kongress i malmö på söndagen. Foto: Stig-Åke Jönsson / Scanpix

En man och två kvinnor efterträder Gudrun Schyman och blir talespersoner för Feministiskt initiativ (FI). De valdes i helgen vid partiets kongress i Malmö då Schyman hyllades för sina insatser för det parti som hon var med och startade 2005.

Gudrun Schyman blir kvar i styrelsen, men ska inrikta sig mer på kommunpolitiken i Simrishamn där FI är tredje största parti med fyra mandat.

– Gudrun Schyman fortsätter att vara med, men på ett annat sätt, säger Sissela Nordling Blanco, 23, från Stockholm, en av de nya talespersonerna.

De två andra är Carl Emanuelsson, 29, Värmdö, och Stina Svensson, 41, Stockholm.

Nordling Blanco beskriver sig som väl etablerad inom den feministiska rörelsen.

– Så jag känner att jag har en plattform att föra ut vårt budskap.

Hon tror att partiet kommer att växa trots ett svagt riksdagsval 2010.

– Då var det mycket fokus på blockpolitiken. Det var ett problem för oss.

Något namnbyte till Feministerna blev det inte vid kongressen och det tycker hon var bra.

– Jag ser det som att vi tar initiativ hela tiden. Feminism är någonting man gör och ingenting man är, så jag är glad att vi behöll det gamla namnet, säger Nordling Blanco.

Talespersonerna är valda för två år.

Lågt stöd i riksdagsval

Feministiskt initiativ (FI) bildades 2005 av Gudrun Schyman tillsammans med litteraturvetaren Ebba Witt Brattström och genusforskaren Tiina Rosenberg.

Utgångspunkt för partiet är könsmaktsordningen.

I riksdagsvalet 2006 fick partiet 0,68 procent av rösterna och i valet 2010 0,40 procent.

    Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.