Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-21 15:08 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/grasrotter-effektiv-pr/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Gräsrötter effektiv pr

DN har granskat FRA-motståndet, som skakade Sverige 2008. Bakom den till synes spontana gräsrotsrörelsen fanns inte bara Piratpartiets strateger utan också flera pr-byråer, med uppdrag att väcka ett folkligt uppror mot förslaget.

Kraften i protesterna tog de flesta på sängen. På bara några dagar i juni 2008 förvandlades det relativt okända förslaget om ny FRA-lag till en brännande het politisk fråga. Riksdagsledamöterna mejlbombades och medierna skrev om en "bloggbävning" på internet. Flera borgerliga riksdagsledamöter hotade att rösta nej och Sverige stod på randen till en regeringskris. Den 18 juni, dagen för beslutet, var gatan utanför riksdagen fylld av demonstranter.

Grundaren av nya nätverket Stoppafralagen.nu, Mikael Nilsson, fanns på plats. Där syntes också Amanda Brihed, som måndagen efter FRA-beslutet organiserade en sorgedemonstration över den svenska demokratin. Den blev starten på nätverket Svart måndag, som snart samarbetade med etablerade intresseorganisationer och samtliga politiska ungdomsförbund. Stoppafralagen.nu startades med hjälp av en hemlig sponsor. Svart måndag byggdes upp med assistans av flera pr-byråer, med okända uppdragsgivare. Amanda Brihed vill inte ens avslöja namnen på pr-byråerna.

– Det får jag inte säga. De vill hålla sig utanför. Officiellt i alla fall. Fast det finns ett par stycken som är väldigt aktiva, ett par av dem är väldigt välkända.

Hon säger att hon varit ointresserad av vilka som betalat byråerna för att hjälpa henne eftersom hon inte har fört någon annans talan än sin egen. Det plötsliga opinionstrycket gav resultat. Ett nej till FRA-lagen var bara timmar bort när en dramatisk kompromiss räddade regeringen. I ett känslomässigt inlägg krävde FRA-motståndaren Fredrick Federley (C) förändringar. Försvarsministern svarade med att lova åtgärder som förstärkte integritetsskyddet.

– Det var demonstrationerna, mejlen, telefonsamtalen och sms:en, som gjorde att vi kunde förändra den här lagen, bekräftar Fredrick Federley.

Så sent som i maj klagade en av FRA-motståndets mest betydelsefulla bloggare, Henrik Alexandersson, över svårigheterna att väcka folkligt engagemang i integritetsfrågor. Under våren och sommaren lade han ned motsvarande en halvtid på FRA-frågan. Hans intensiva opinionsbildning avlönades delvis av pr-konsulten Erik Lakomaa. Lakomaa var en av de flitigaste aktörerna bakom kulisserna i motkampanjen och frilansen Henrik Alexanderssons största uppdragsgivare i olika layoutuppdrag. Nu kunde Alexandersson använda projekttid för opinionsbildning mot FRA-lagen.

– Han fick jobba med de här frågorna, bekräftar Erik Lakomaa.

I april 2008 reste Erik Lakomaa till USA och studerade "gräsrotslobbying". Det är en kontroversiell pr-strategi som bygger på idén att underblåsa folkliga proteststormar i frågor som gynnar en, ofta dold, uppdragsgivare. Under senvåren och sommaren ägnade Erik Lakomaa en stor del av sin arbetstid åt FRA-frågan.

– Det har både varit ett personligt intresse och i flera fall haft bäring på kommersiella konsultuppdrag jag har haft, förklarar Erik Lakomaa, men vägrar i övrigt att kommentera sina uppdragsgivare.

Har de uppdragen rört FRA?

– De har rört FRA indirekt och direkt.

Lakomaa hade löpande kontakter med strategerna i Piratpartiet, som lade upp sin FRA-kampanj redan vid årsskiftet.

– Men när skulle vi sätta in trycket? Det finns ett bra ögonblick, sade vi. Precis när de ska trycka på knappen, berättar Piratpartiets ledare Rick Falkvinge.

Vad kunde väcka medieintresset och därmed opinionen? Rick Falkvinge berättar hur några bloggare systematiskt började länka till varandra och kopiera listor med länkar om FRA, för att synas på bloggportalen Knuffs förstasida och hamna högt i bloggmätningarna. Det var de mätningarna som födde begreppet bloggbävning.

– Bloggosfären nådde en kritisk massa och delvis var det vi som byggde den, säger Henrik Alexandersson.

– Äntligen hade medierna en krok att gå vidare på, säger Falkvinge.

På pr-byråerna såg man på Piratpartiets engagemang med blandade känslor. Å ena sidan hade partiet kontaktpersoner ute i landet och "kan man använda existerande organisationer i opinionsbildningssyfte är det mycket värt, som Erik Lakomaa uttrycker det. Men det fanns ett problem. Piratpartiet konkurrerade med de andra partierna. Det behövdes opolitiska rörelser. Den 4 juni blev IT-konsulten Mikael Nilsson och hans sambo Anna Petersson tillfrågade om att engagera sig i kampanjen.

– Vi blev kontaktade av en person som ville att vi skulle uppmärksamma det här med en annons i DN, berättar han.

Helsidesannonsen i Dagens Nyheter kostade 270.300 kronor inklusive moms. Paret fick pengarna av den hemlige sponsorn, för att annonsera veckan före omröstningen. Annonsen skulle hänvisa till en hemsida, www.stoppafralagen.nu, som de samtidigt byggde.

Mikael tog ledigt från jobbet i två veckor. Han och hans sambo arbetade dygnet runt i tre dagar med hemsidan. Onsdagen den 11 juni publicerades annonsen. Den nämns av många som den avgörande tändande gnistan i FRA-upproret: "Allt du gör på nätet kommer att övervakas. Alla dina telefonsamtal kommer att avlyssnas."

Vem var det som betalade ­annonsen?

– Finansiären har inte lust att bli en offentlig person. Det hade blivit så fruktansvärt uppmärksammat, säger Mikael Nilsson.

Några dagar senare sålde de in nyheten om nätverket på Svenska Dagbladets förstasida. Rubriken på artikeln var "Gräsrötter gör uppror mot FRA-lagen". Samtidigt tog även IT-konsulten Amanda Brihed i Stockholm ledigt från jobbet i några månader, för att på heltid organisera ett nytt nätverk mot FRA-lagen. Idén var att samla etablerade organisationer och partigrupperingar under ett opolitiskt paraply. Hon samarbetade med flera pr-byråer, som utan kostnad hjälpte henne med analyser, kontakter och medielansering.

– Det jag gjorde var att jag började satsa på att leverera en folkrörelse, berättar Amanda Brihed.

Varför får du inte berätta vilka pr-byråer som hjälpte dig?

– De tänker på sin verksamhet, vad de har för uppdrag och för kunder.

Svart måndag fick tre tusen medlemmar på två veckor. Snart fanns både hemsida, eventansvariga och pressansvariga. Och Amanda Brihed kunde efterlysa hjälp på Svart måndags Facebookgrupp senare under sommaren:

"Nu är det dags igen. Jobbar med en mediabyrå som tillsammans med nätverket är sugen på att anordna en liten mailkampanj igen. Resurserna finns för att ordna själva hemsidan. Men jag söker nu en programmerare som kan tänka sig bygga en enkel sådan webbaserad scriptlösning åt mig. Alltså att man kort och gott skriver under med namn och mailadress på hemsidan, klickar på ’sänd’ och ett antal mail går iväg till berörd person."

Formellt föddes nätverket Svart måndag med sorgedemonstrationen vid riksdagen den 23 juni. Samma dag trädde pr-byrån Westander in på banan. IT-entreprenören Mattias Söderhielm, som varit med och grundat bland annat Bredbandsbolaget, hade kontaktat byrån och på eftermiddagen kallade pr-konsulten Mattias Goldman till ett telefonmöte: "Vänner! I morgon tisdag klockan 09.00 möts vi på telefon för att diskutera hur FRA-beslutet kan stoppas/rivas upp."

I mejlet skissade han en pr-plan. Bland förslagen fanns att skapa en "borgerlig samling mot övervakningssamhället" samt en "ungdomsrevolt". Byrån föreslog ett nätverk med arbetsnamnet Borgerligt nej. Westander PR och Mattias Söderhielm hade tidigare arbetat med ett borgerligt nätverk för trängselavgifter.

– Jag har märkt hur förvånansvärt lätt det är att påverka opinionen och beslutsfattarna om man har bra argument. Det är enkelt att ringa en riksdagsledamot och be att få träffas, säger Mattias Söderhielm.

Sina argument fick han bland annat från teleoperatörerna. Telia Sonera hade engagerat sig mycket i frågan och stödde Mattias Söderhielm med fakta.

– Alla teleoperatörer är tydliga motståndare till den här lagen. Inte minst för att den hotar att öka deras kostnader kraftigt. Jag har bland annat haft kontakt med Telia Sonera International Carrier, som har mycket att förlora på om deras ryska kunder väljer andra operatörer.
Mycket av Rysslands tele- och datatrafik till utlandet går via Sverige. Men Telia Sonera vill inte kommentera vad som står på spel för bolaget eller vilka krav deras ryska kunder ställt.

– Ryssland är en särskild kundkategori. Jag kan inte gå in på den av säkerhets- och konkurrensskäl, säger Patrik Hiselius på Telia Sonera.

Den 22 juli lanserades det borgerliga nätverket mot FRA-lagen i en debattartikel i Dagens Nyheter. Den undertecknades av 14 inflytelserika borgerliga politiker, men det var konsulten Olle Schubert på Westander PR som skrev utkastet till artikeln. Mattias Söderhielm hade i slutet av november 2008 betalat 354.000 kronor inklusive moms för pr-­byråns tjänster. Själv arbetade han ungefär halvtid med frågan under drygt två månader. Westanders uppdrag pågår fortfarande.

Precis som Westander PR insåg konsulten Erik Lakomaa att det gällde att hålla FRA-frågan vid liv under sommaren, med nyhetstips till journalister och aktiviteter.

– Henrik Alexandersson gjorde en stor insats där, det var mycket hårt arbete att se till att hålla grytan kokande, säger Erik Lakomaa.

När riksdagen öppnade den 16 september var frågan fortfarande het. Svart måndag arrangerade en uppmärksammad demonstration och fick hjälp med mediekontakterna av Westander PR. Demonstrationen stöddes av alla riksdagspartiernas ungdomsförbund. Tre hundra personer tågade från Norrmalmstorg till Sergels torg i Stockholm under parollen ”Riv upp, gör om, gör rätt”. Fem riksdagsledamöter från Folkpartiet talade och lovade att försöka riva upp beslutet.

FRA-motståndarna vädrade en historisk sensation. Torsdag den 25 september backade så regeringspartierna och gjorde upp med sina interna kritiker om ett nytt tilläggsförslag. Men alla FRA-motståndare var inte nöjda eftersom statens rätt att söka igenom tele- och datatrafik kvarstod.

– Vi kanske har blivit lurade, sa Erik Lakomaa till Rick Falkvinge och Henrik Alexandersson på ett möte i Gamla stan samma kväll. För dem stod hoppet till oppositionspartierna. Måtte de skriva en motion som kritiska borgerliga politiker kunde ansluta sig till.

Den 7 oktober lämnade Miljöpartiet och Socialdemokraterna in sin motion om att upphäva FRA-lagen. Den undertecknades av Peter Eriksson (MP) och Mona Sahlin (S). Men innehållet var redan känt bland FRA-motståndarna. "Vi skrev den version av texten som MP godkände internt, sen skrev S till några fler saker. Ett avsnitt kapades också av S", skriver Mikael Nilsson i ett mejl till DN och förklarar att det var han och två and­ra bakom stoppafralagen.nu som förde pennan i motionen.

Motionen skickades på förhandscirkulation även till pr-konsulten Erik Lakomaa:

– Det var många kockar inblandade där. Min roll i det hela var att se till att den blev acceptabel på båda sidorna blockgränsen så att det fanns förutsättningar för att få en majoritet för den. Motionen är skriven på ett språk som skulle kunna vara folkpartisten Birgitta Ohlssons. Det finns ett politiskt kodspråk. Vissa ord är oacceptabla för en folkpartist. Om oppositionen ska ha en möjlighet att få med sig folkpartister måste motionen skrivas på folkpartistiska.

Remisstiden för de nya tilläggsförslagen gick ut i fredags. Många av de myndigheter och organisationer som svarat är kritiska till att integritetsskyddet fortfarande är för svagt. Under våren väntas en proposition. FRA-motståndarna hoppas nu att minst fyra borgerliga riksdagsledamöter ska rösta på MP-S-motionen. Den som är skriven på folkpartistiska.

Tilläggsförslag förstärker integriteten

Sedan årsskiftet ger lagen Försvarets radioanstalt (FRA) rätt att bedriva signalspaning i eter och kabel för data- och teletrafik som passerar landets gränser. FRA får dock först i oktober 2009 tillgång till den kabelburna trafiken från teleoperatörerna. Lagen beslutades, efter en dramatisk debatt och ändringar i sista stund, av riksdagen i juni. Trots ändringar väckte den sådan kritik att en tilläggsuppgörelse gjordes i september för att förstärka medborgarnas rätt till integritet. En proposition väntas i maj.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.