Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Handbok för mjukare SD-politiker

Sverigedemokraterna (SD) vill inte bli sedda som en samling unga arga män. Partifolket uppmanas nu att tänka på klädsel, se glada ut och uttrycka sig försiktigt i sociala medier.

SD planerar att 2014 gå till val med en mjukare framtoning. Partiet har bytt etikett till "socialkonservativt". Nyligen infördes internt nolltolerans för oacceptabla uttalanden. Nu ska en kommunikationsplan få partifolket att bli bättre på att förpacka politiken, använda samma språk och tala med en röst.

Planen presenteras vid SD:s kommunkonferens i Västerås i helgen. I den står att det finns "visst fog för nidbilden av oss sverigedemokrater som unga arga män".

Därför uppmanas SD-medlemmar att inte förmedla negativa signaler såsom ilska och bitterhet, tänka på klädsel och på om de ser sura eller glada ut. Svordomar och stötande begrepp ska undvikas.

Striktare förhållningsregler införs när det gäller sociala medier. I planen konstateras att partiföreträdares twittrande och uppdaterande på Facebook inte sällan skadat partiet.

Till exempel har partisekreteraren Björn Söder hamnat i blåsväder efter att på Facebook uppfattats som att han ifrågasatte Loreens svenskhet efter segern i schlager-EM.

Andra högt upp i partiet orsakade upprördhet med sitt twittrande bara timmar efter bombdådet i Oslo. Partiledaren Jimmie Åkesson anser att alla har något att lära.

– Vid köksbordet kan man tycka en väldig massa om allting, som företrädare för ett parti har du ett ansvar, säger han.

Nu slås det fast att sverigedemokrater företräder partiet i alla sammanhang, och alla avråds från sarkasm, ironi och kompisjargong i sociala medier. Partifolket varnas för att länka till kontroversiella politiska aktörer, eftersom det kan uppfattas som att man sympatiserar med dennes alla åsikter.

Går det att framstå som ett mjukare parti när er viktigaste fråga är att Sverige ska ta emot färre asylsökande?

– Man kan lika gärna uttrycka det som att vi vill hjälpa fler flyktingar än de andra partierna, säger Åkesson och syftar på att SD vill öka stödet till FN:s flyktingorgan UNHCR.

Några punkter ur SD:s nya kommunikationsplan

• Partiet ska förnya den egna självbilden.

• SD är "inte längre ett litet marginaliserat parti som aldrig får komma till tals."

• Sverigedemokrater ska uppfattas som "vinnare" med ett engagemang "byggt på omtanke, gemenskap och kärlek".

• Målgrupper är främst konservativa arbetare, kvinnor och förstagångsväljare. (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.