Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Irriterat bland S-företrädare efter finansministerns kritik

Magdalena Anderson.
Magdalena Anderson. Foto: Erik Ardelius

Finansieringen av snabbtågen splittrar Socialdemokraterna och finansminister Magdalena Anderssons, (S) uttalanden i DN om lokala partiföreträdares okunskap om statsbudgeten väcker reaktioner. 

 

– Det här tonläget kan kännas lite märkligt, säger S-toppen i Norrköping, Lars Stjernkvist.  

– Det vore orimligt om Sverige inte skulle kunna finansiera större infrastruktursatsningar i framtiden, säger SKL:s ordförande Lena Micko, (S).

Vid 05-tiden på tisdagsmorgonen kom regeringens skriftliga inbjudan till alliansen och Vänsterpartiet. Syftet: att enas över blocken om höghastighetsbanorna mellan Sveriges tre storstäder Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Miljöpartiet har länge drivit linjen att projektet ska lånefinansieras för att stå klart år 2035 men fick kompromissa med Socialdemokraterna. Regeringens ingångsbud i de blocköverskridande förhandlingarna är att bygget ska vara färdigt år 2040-2045. 

Den stora stridsfrågan rör finansieringen. Regeringen har satt en prislapp på 205 miljarder kronor men S har hela tiden tvekat att låna till satsningen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har lovat att investeringen ska ske inom det statfinansiella ramverket.

Finansminister Magdalena Andersson efterlyste i en intervju med Dagens Nyheter på tisdagen en mer faktabaserad debatt ”som utgår från att jorden är rund och inte platt”. Hon nämnde särskilt tisdagens debattartikel i Dagens Industri där flera lokala S-toppar argumenterade för att låna en del av pengarna. 

S-ministern anser att de lokala företrädarna saknar tillräcklig kunskap. 

– Många kommunala företrädare har inte en djup insikt i hur statens budgetering fungerar, sa Andersson. 

Hennes uttalanden väcker reaktioner både i och utanför Socialdemokraterna. 

Lars Stjernkvist, (S) kommunstyrelsens ordförande i Norrköping var en av de som skrev under debattartikeln i Dagens Industri och protesterar mot Anderssons kritik. 

– Jag är väl medveten om hur statens budget fungerar, säger han.

– Jag och andra har ödmjukt försökt argumentera för att man ska bygga så billigt, bra och snabbt som möjligt. Det tycker jag inte är att förneka fakta eller blunda för ekonomiska realiteter. Vi som har argumenterat har gjort det på ett ansvarsfullt sätt och försökt hitta kreativa lösningar. Det här tonläget kan kännas lite märkligt. Just en sån här dag blir det extra märkligt, när regeringen föreslår något som ligger i linje med det jag argumenterar för, säger han. 

Stjernkvist säger att han är öppen för alla lösningar: en justering av överskottsmålet, att bilda bolag, skattehöjningar eller att man ger myndigheter möjlighet att överstiga ramarna under några år.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, (S), kommunstyrelsens ordförande Malmö som också skrev på debattartikeln, välkomnar regeringens inbjudan över blockgränsen men varnar för att det kostar för mycket att inte agera snabbt.  

”Malmö ingår inom några år i en storstadsregion med Hamburg och Köpenhamn där 11 miljoner invånare bor på 2-3 timmars avstånd ifrån varandra. Det ger helt nya möjligheter, även för resten av Sverige. Men då behöver vi också vara en del av utvecklingen och investera för framtiden. Det handlar om att säkra fortsatt tillväxt och klimatomställning för hela landet. Krasst så finns det ett pris på att inte göra viktiga framtidsinvesteringar”, skriver hon i ett sms. 

En annan av debattörerna, Lena Micko, (S), ordförande för Sveriges kommuner och landsting, SKL, kräver att regeringen står för sitt ord. 

”Det är oerhört viktigt för tillväxt och utveckling i kommuner och regioner att höghastighetsbanan kommer till stånd och att staten lever upp till de avtal man slutit med kommuner runt om i landet inom ramen för Sverigeförhandlingen.”

Hon vill att partierna nu diskuterar alternativa finansieringslösningar, inte nödvändigtvis bara lån. Micko ser gärna en modell där staten lägger undan 5 miljarder extra i statsbudgeten varje år för att finansiera bygget för att därmed slippa sänka överskottsmålet. 

”Det viktiga är inte exakt hur finansieringen utformas utan att vi nu i konstruktiv anda ser till att det som beslutats nu genomförs. Det vore orimligt om Sverige inte skulle kunna finansiera större infrastruktursatsningar i framtiden”, skriver hon i ett mejl. 

Mats Johansson, ordförande regionstyrelsen i Östergötland, (S), är inte förvånad över Magdalena Anderssons kommentarer.  

– Den här frågan har varit föremål för rätt mycket intern diskussion på våra kongresser. Det är inte en helt okänd ståndpunkt som vår finansminister tydliggör. Jag har ingen som helst anledning att kommentera det här offentligt, jag har möjligheten att ta det internt.

Han hoppas att partiet ska kunna enas i frågan framöver. 

– Då tror jag att det har varit bra att man från regional och lokal nivå varit tydliga med att det går att hitta alternativa finansieringsmöjligheter.

Läs mer: Tågens finansiering blir en knäckfråga

Läs mer: Snabbtågen splittrar stad och land

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.