Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-20 16:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/ministern-sa-kan-40-miljarder-mer-satsas-pa-jarnvag/

Politik

Ministern: Så kan 40 miljarder mer satsas på järnväg

Foto: Magnus Hallgren

Runt 40 miljarder kronor kan frigöras till andra järnvägsprojekt om en uppgörelse kommer på plats om finansieringen av nya höghastighetståg. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Han pekar ut banor i norra Sverige som en möjlig satsning.

Nya stambanor för höghastighetståg mellan de tre storstäderna kan bli Sveriges största industriprojekt någonsin, med en prislapp på minst 230 miljarder kronor enligt Trafikverket. Projektet är också mycket omstritt. Nu senast ifrågasattes det av Stockholms handelskammare, som beräknar kostnaden till hela 400 miljarder kronor.

Det har också varnats för att höghastighetsprojektet kan gå ut över andra trängande investeringsbehov. Nu kontrar infrastrukturminister Tomas Eneroth med att det tvärtom kan bli mer pengar till att rusta upp befintlig järnväg, om de nya stambanorna finansieras på rätt sätt.

– Det kan skapa utrymme för mer infrastruktur som behövs i hela landet. Det är trångt på spåren, säger Tomas Eneroth.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Elin Åberg

Utgångspunkten är att riksdagen har antagit en långsiktig plan för investeringar i vägar och järnvägar som ligger på 700 miljarder kronor fram till 2029. Där ingår några projekt som är tänkta att bli delar i de nya stambanorna för höghastighetståg, bland annat Ostlänken mellan Stockholm och Linköping.

Men regeringen vill inte ta pengar från den här så kallade nationella planen till höghastighetstågen, utan istället finansiera dem vid sidan om ordinarie statsbudget. Då skulle Ostlänken med mera lyftas ur planen, där det i så fall uppstår ett överskott – närmare 40 miljarder kronor, enligt Tomas Eneroth. 

Pengarna skulle kunna användas till satsningar som utlovas i januariavtalet men som inte i dag är finansierade i den långsiktiga nationella planen. I avtalet nämns järnvägar i norra Sverige och att arbetet med Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå ska intensifieras.

– Det kan också vara något annat, men klart är att utöver den nationella planen behöver vi göra mer, för att klara klimatomställningen, för att det är köer efter biljetter och för att det behövs mer kapacitet för godstrafik, säger Tomas Eneroth. 

Varje ny regering brukar lägga fram ett förslag om hur arbetet med den långsiktiga nationella planen ska bedrivas de närmaste åren. Tomas Eneroth flaggar nu för att den här regeringens nästa beslut inte bara handlar om att precisera utan också att revidera planen, med tanke på höghastighetsprojektet.

Givet investeringens omfattning anser många att det krävs enighet över blockgränsen om de nya stambanorna, för att säkra långsiktigheten. Problemet är att Moderaterna bytt fot och inte längre stödjer idén, trots att de lanserade den stort i valrörelsen 2014.

– Moderaternas medverkan är önskvärd men inte nödvändig, säger Tomas Eneroth.