Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Mp kräver att flyget redovisar sina utsläpp

Other: Fredrik Funck

Flygbranschen måste börja att tydligt redovisa sina utsläpp på samma sätt som biltillverkarna gör. Det kravet kommer Miljöpartiet att driva i valrörelsen. Frågan är en av punkterna i partiets nya klimatfärdplan som presenteras nästa vecka. 

Flygets klimatpåverkan har debatterats intensivt den senaste tiden. Nu vill Miljöpartiet skärpa reglerna för  branschen och kräver att de utsläpp som flygresor orsakar ska redovisas tydligt för konsumenter.

– Jag ser det som högst rimligt att vi ska ha en märkning av flygresor så att konsumenter kan göra medvetna val. Vi vill att det ska vara krav på att redovisa utsläppen så att det tydligt framgår redan vid annonseringen hur stora de är, säger Isabella Lövin, klimatminister, MP.

– Vi har sedan länge det här kravet på konsumentinformation för bilbranschen där man måste redovisa vad bilarna släpper ut. Detsamma tycker vi ska gälla för flygresor.

Sedan tidigare har regeringen beslutat om två åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan. Dels den flygskatt som införs den första april, dels tillsätts inom kort en utredning om hur inblandningen av biobränsle i flygbränslet ska kunna öka. 

Kravet om en tydlig redovisning av flygresor klimatpåverkan är ett ytterligare steg som Miljöpartiet vill ta. Och det är en av 142 punkter i den klimatfärdplan som partiet presenterar nästa vecka.

– Vi kommer att driva den här frågan i valrörelsen. Det behövs göras mer för att minska klimatpåverkan från flyget. Det ökar hela tiden och är en av del av problemen med att nå 1,5 graders-målet. Fortsätter flyget öka så här klarar vi inte målet.

Globalt ökar flyget med cirka 5 procent per år. I Sverige har flygresandet till utlandet ökat med 130 procent från 1990 till 2014. 

Läs mer: Kanske kan vi flyga på samma nivå som vi gjorde 2005 

De totala utsläppen för svenskars flygande är idag cirka 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det är ungefär lika mycket som utsläppen från alla personbilar i Sverige, enligt en rapport från Chalmers. 

För några dagar sedan skrev DN om att generalsekreteraren för branschorganistaionen Svenskt flyg, Henrik Littorin, i en videointervju anklagade forskarna bakom rapporten för att komma kom med ”alternativa fakta”. Något som Isabella Lövin regerar starkt på.

– Det är anmärkningsvärt och allvarligt att Svenskt flyg ifrågasätter forskarnas uppgift. Att en bransch som släpper ut så mycket skyller ifrån sig på det här sättet känns inte som 2018. Vägtrafiken är inne i en omvandling just nu, industrin tar sitt ansvar och flygindustrin måste också ta sitt ansvar.

Läs mer: Svenskt flyg planerar för fossilfritt flyg 2030 

Exakt hur reglerna för en klimatredovisning skulle se ut, vilka som ska ha ansvaret och hur utsläppen ska beräknas är frågor som måste utredas. Däremot tror Isabella Lövin att det borde fungera för Sverige att införa egna nationella regler.

– Det måste naturligtvis utredas. Men precis som utländska tobaksbolag måste informera om hälsofaror med rökning och utländska biltillverkare måste informera om koldioxidutsläpp i sina annonser så ser jag inga hinder för liknande vid flygresor.

De senaste veckorna har flyget och klimatet varit ett glödhett debattämne. Inte minst på sociala medier där många kändisar och officiella personer under hashtaggen #Jagstannarpåmarken har deklarerat att de har slopat flygresor för klimatets skull. Som DN har skrivit om har bland andra världsmästarparet armbryterskan Heidi Andersson och skidskytten Björn Ferry helt slutat flyga för att minska sina utsläpp. 

Har debatten bidragit till beslutet att införa krav på klimatredovisning? 

– Ja. I synnerhet kommentarerna från flygbranschen själv som ifrågasätter utsläppssiffror från forskare på Chalmers och KTH.

– Men det är också en påminnelse om att människor förväntar sig att politiker ska hitta former för att minska flygets klimatpåverkan.

För någon vecka sedan meddelade svenskt flyg att de arbetar med en färdplan för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Men det är inte tillräckligt, enligt klimatministern.

– Vi får inte blunda för utrikesresorna. Inrikesresorna står bara för 10 procent, resten måste också åtgärdas. Och om ökningen av flygresor fortsätter öka som idag kommer inte biobränsle att minska klimatpåverkningarna jämfört med i dag.

Fakta.Så mycket släpper bilarna ut

Bilindustrin har länge haft krav på sig att sänka utsläppen av klimatgaser. 

När nya personbilar certifieras får de ett värde på hur mycket koldioxid de släpper ut.

Det uttrycks i gram per kilometer. I Sverige är gränsen för att bli miljöbil 95 gram/km

och för supermiljöbilar 50 gram/km.

Genomsnittsbilen släppte år 2016 ut 123 gram/km. År 1990 var siffran 220 gram/km.

 

 

 

Den 1 april får Sverige för första gången en flygskatt på mellan 60 och 400 kronor per resa, beroende på dess längd. 

Enligt Internationella klimatpanelen (IPCC) står flyget globalt sett för omkring 2-3 procent av de totala utsläppen av koldioxid. Räknar man även in effekterna av flygets utsläpp av vattenånga och kväveoxider på hög höjd, runt 10 000 meter samt påverkan från kondensstrimmor brukar man räkna med att flygets totala klimatpåverkan blir ungefär dubbelt så stor som den som enbart orsakas av utsläppen av koldioxid.

Källa: Transportstyrelsen, regeringen.

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.