Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 19:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/mp-vill-fordubbla-flygskatten-pa-langflygningar/

Politik

MP vill fördubbla flygskatten på långflygningar

Per Bolund. Foto: Henrik Montgomery/TT

Miljöpartiets kongress har beslutat att driva vidare flera förslag för att minska flygandet. 

Bland annat vill man fördubbla flygskatten på långflygningar. Partiet föreslår också att alla nybyggda hus ska ha solceller på taket. 

Men det är oklart när förslagen kommer att kunna läggas på riksdagens bord. 

Rätta artikel

Per Bolund höll sitt första tal som språkrör på söndagsförmiddagen i Örebro. Han passade då på att presentera en nyhet. 

– Alla nya hus som byggs ska ha solceller på taket, vill Per Bolund. 

Förslaget rör nybyggda villor och flerbostadshus, däremot nämnde han ingenting om huruvida det även innefattar fritidshus. 

Miljöpartiet vill också förenkla lagstiftningen för att underlätta för personer som vill installera solceller på sina hustak. 

Tidigare på söndagen beslutade Miljöpartiets kongress om flera nya förslag som partiet ska driva för att minska flygandet.

Bland annat vill MP höja skatten kraftigt för inrikesflyg mellan Göteborg, Stockholm och Malmö.  Däremot ska flygskatten bli lägre för dem som reser till platser det är svårt att ta sig till med tåg. Det är ännu inte klart hur mycket de vill höja flygskatten, eftersom att det faktiska förslaget ännu inte utarbetats. 

Dessutom vill Miljöpartiet förbjuda flygbolagen att använda bonussystem som gynnar kunder som reser mycket. Man vill också se en dubblering av flygskatten på långväga resor utomlands, som till exempel sträckan Sverige-Thailand.

Språkröret Per Bolund tycker att det är rimligt att MP ”som är ett parti som vill rädda klimatet” jobbar för att höja flygskatten. 

Hur är det här möjligt att genomföra med tanke på januariavtalet? 

– Januariavtalet var ett väldigt tydligt ställningstagande för att vi ska ha flygskatt. Den har varit kraftigt ifrågasatt tidigare men nu har vi ett samarbete där flygskatten är en självklar del av svensk skattepolitik. Sen finns det naturligtvis möjlighet att utveckla den, och då kan man också koppla på andra komponenter, säger Bolund. 

Men tror du att Centerpartiet går med på det här? 

– Jag tror att många svenskar känner en oro för klimatförändringar och då är det ju upp till andra partier att ge svar på hur man svarar på den oron.

Är januariavtalet tillräckligt stabilt för att ni ska kunna komma med såhär radikala förslag och att de skulle kunna gå igenom inom ramen för avtalet? 

– Det som vi fokuserar på just nu är att genomföra det som finns i januariavtalet och det var ett ambitiöst avtal, inte minst på miljö- och klimatdelen. Så där får vi se vilket utrymme det finns att föra in andra frågor, som inte finns med i avtalet. Men det är väldigt tydligt att januariavtalet är stommen och det som ska genomföras. 

Ska ni spara de här förslagen till nästa mandatperiod då?

– Vi har såklart många politiska beslut från partiet som inte finns med i januariavtalet och så är det ju för de andra partierna också. Nu kommer det här också vara med på den listan: politik som vi vill genomföra men där vi får försöka hitta möjlighet tillsammans med andra och se vad som är möjligt att göra, säger Per Bolund. 

Flygskatten i dag varierar mellan 61, 255 eller 408 kronor per passagerare, beroende på vilket land som är flygresans slutdestination, enligt Skatteverket.