Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Nej, DN och GP raderade inte artiklar med Dalai Lamas citat om återvandring

Foto: Skärmavbild

Enligt den högerextrema tidningen Nya Dagbladet ska DN, GP och andra tidningar raderat artiklar där Tibets andlige ledare Dalai Lama förespråkar återvandring. Men artiklarna är inte raderade och finns fortfarande kvar, med det uppmärksammade citatet bibehållet.

Påstående: ”DN och GP raderade artikel med Dalai Lamas uppmaning om att Europas flyktingar skall återvända”

Påstått av Nya Dagbladet, 13 september 2018

Under onsdagen besökte Tibets andlige ledare Dalai Lama Malmö och Sverige för första gången sedan 2011 för att delta i biståndsorganisationen Individuell människohjälps 80-årsjubileum.

I samband med en pressträff inför sitt anförande kommenterade Dalai Lama det historiskt stora flyktingmottagande som skett i Europa under de senaste åren. 

– De har haft ett lidande i sina hemländer och har hopp om att nå Europa för ett bättre liv, sa Dalai lama och fortsatte:

– Men de ska inte bli kvar permanent i Tyskland eller Sverige. Så småningom ska de återvända till sina hemländer och återuppbygga dem.

Pressträffen, där Dalai Lama också sade att han anser att ”Europa tillhör Européerna” väckte stor uppmärksamhet på svenska sociala medier. ”Dalai lama förespråkar återvandring, precis som Alternativ för Sverige. Enda sättet att lösa nuvarande situation.”, skrev Gustav Kasselstrand, vars parti förespråkar återvandring, till exempel på Twitter.

Nyhetsbyrån TT publicerade sin första artikel om pressträffen klockan 09:39:20, med rubriken  ”Dalai Lama: 'Sverige är fredligt'”. Artikeln uppdaterades klockan 10:49:14 med uttalandena om återvandring och fick då istället rubriken ”Dalai lama: Flyktingar ska återvända”. Slutligen uppdaterades artikeln en sista gång klockan 16:08:20 med rubriken ”Dalai Lama ser EU som förebild”. Artikeln publicerades bland annat på DN och GP:s webbsidor.

Dessa uppdateringar har av den högerextrema tidningen Nya Dagbladet, som definierar sig som etnopluralistisk och har kopplingar till nu nedlagda Nationaldemokraterna, tolkats som att DN och GP skulle ha tagit bort artikeln med rubriken ”Dalai lama: Flyktingar ska återvända”. I en artikel som publicerades under onsdagen och sedan dess fått över 1.000 interaktioner anklagas DN och GP för att ha raderat artikeln. ”DN och GP raderade artikel med Dalai Lamas uppmaning om att Europas flyktingar skall återvända”, skriver man i artikelns rubrik. Även högerpopulistiska Samhällsnytt har skrivit om den påstådda händelsen, utifrån Nya Dagbladet.

Detta är felaktigt. Citatet där Dalai Lama förespråkar att flyktingar ska återvända finns fortfarande kvar i artikeln, även om texten har utökats med fler citat och fakta. Den gamla artikeln är heller inte borttagen, utan det rör sig om samma artikel, med samma webbadress, som uppdaterats. Så är fallet, både på GP och på DN. Detta bekräftar GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist i ett mejl till DN.

Detta är ingenting konstigt. Texter från Nyhetsbyrån TT uppdaterades regelbundet med information och ibland nya vinklar, ofta för att passa in i den textlängd som meddelades i de PM som Nyhetsbyrån dagligen skickar ut till redaktionerna. Detta sker ett stort antal gånger om dagen.

Skärmavbild från TT:s inrikesflöde under fredagseftermiddagen. Samma artikel har uppdaterats fem gånger i samband med att ny information tillkommit.
Skärmavbild från TT:s inrikesflöde under fredagseftermiddagen. Samma artikel har uppdaterats fem gånger i samband med att ny information tillkommit.


I TT-telegrammet med rubriken ”Dalai lama: Flyktingar ska återvända” står det tydligt att artikeln kommer att uppdateras ytterligare. Även i det så kallade morgon-PM som TT skickade ut den 12 september står det som följande.

”Dalai lama håller presskonferens i Malmö

Vi bevakar presskonferens med Dalai lama i Malmö som inleds klockan 9 och det publika anförande han från klockan 10 håller på Malmö live med titeln The Art of Happiness and Peace.

Kortare text efter pressträffen, som uppdateras senare och byggs ut till 2 500 tecken. Bilder och livesändning av pressträffen.”

Detta är inte första gången Dalai Lama kommenterat Europeisk flyktingpolitik. Så sent som 2016 sa den andlige ledaren att Tyskland ”inte kan bli ett arabland”, i en intervju med tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung.

”‘Nej, DN och GP raderade inte artiklar med Dalai Lamas citat om återvandring stämmer inte‘. Nya Dagbladet har varit i kontakt med TT och Cecilia Klint. Totalt publicerades fyra olika TT-artiklar ifrån mötet som TT bevakade med Dalai Lama. DN och GP plockade bort artikeln med rubriken ‘Dalai lama: Flyktingar ska återvända’ precis som vi beskrivit i vår artikel. Det är uppenbart i båda fallen. I fallet med GP finns artikeln över huvud taget inte kvar. När man besöker den gamla artikelns adress omdirigeras man till en annan artikel ifrån TT med ett helt annat huvudbudskap som publicerades senare. I fallet med DN är det ännu mer uppenbart att innehållet är borttaget och utbytt då det till och med är samma adress som till den andra TT-artikeln. Er förklaring om att TT skulle uppdaterat artikeln i sig stämmer inte eftersom det helt enkelt handlar om olika artiklar ifrån TT. Dessutom är det anmärkningsvärt att man ägnar sig åt denna typ av revision av publicerat material. De olika artiklarnas utgångspunkt skiljer sig väsentligt.“, skriver Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson i ett mejl till DN.

Sammanfattning: Artiklarna om Dalai Lama, om än i något längre version efter att TT uppdaterat artiklarna, finns kvar på DN och GP. Artiklarna inkluderar citatet där Dalai Lama förespråkar återvandring. Samtidigt är det inte är någonting ovanligt att TT uppdaterar artiklar regelbundet, vilket sker flera gånger dagligen. Detta i sig är inte samma sak som att den tidigare artikeln raderats, och en ny vinkel är någonting som görs ofta i samband med att artiklar uppdateras. Detta sammantaget gör att DN bedömer att Nya Dagbladets påstående faktiskt är helt fel.

Uppdatering 15 september 12:55: Artikeln har uppdaterats med en kommentar från Nya Dagbladet.

 

Fakta:Faktiskt

Det här är en faktakollsartikel gjord inom ramarna för samarbetet Faktiskt.se. Faktiskt är ett samarbete mellan några av Sveriges ledande mediehus där vi samlar faktakollade påståenden inom samhällsdebatten och det offentliga samtalet i Sverige. Läs mer om hur DN arbetar med faktakoll här.

Ansvariga för DN:s faktakollar går att nå via faktiskt@dn.se.

För frågor om initiativet som helhet, kontakta: faktisktse@gmail.com.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.