Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-19 14:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/norge-visar-vagen-for-svenskt-nationellt-biljettsystem/

Politik

Norge visar vägen för svenskt nationellt biljettsystem

Jernbanetorget i Oslo centrum. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Norge visar vägen när Sverige utreder ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken. På statliga bolaget Enturs webb kan norrmännen både planera resan och köpa biljett vart i landet de än ska åka.

Alla norska kollektivtrafikanordnare är tvungna att leverera tidtabeller och annan data till Entur, ett helägt statligt bolag som lyder under samferdselsdepartementet.

– Vårt bidrag är att göra resandet enklare, sömlöst och på tvärs över olika former av kollektivtrafik, säger Johnny Welle, administrativ direktör på Entur.

Bolaget skapades i samband med att tågtrafiken i Norge för ett par år sedan öppnades upp för privata aktörer. Sedan 1 januari 2017 har det byggts ett nationellt biljettsystem av ett slag som den svenska regeringens utredare Gerhard Wennerström nu ska titta närmare på. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) framhöll den norska modellen som en förebild när de på fredagen tillsatte utredningen.

Läs mer: Regeringen vill ha ett biljettsystem för hela landet

I Norge sköts kollektivtrafiken av sammanlagt ett 60-tal kommersiella och offentligägda aktörer. Liksom i Sverige är det regionerna som ansvarar för kollektivtrafiken och fattar beslut om bland annat biljettpriser.

– Vi ser att det finns önskemål hos kunderna att ha en större enhetlighet i prissättningen, men det är de olika regionerna som avgör, säger Johnny Welle.

På Enturs webbplats kan resenärerna redan i dag söka tidtabeller och planera sin resa. Om ett eller högst två år ska det också gå att köpa biljetter till kollektivtrafikresor i hela landet. Än så länge finns den möjligheten bara i några av de elva regionerna.

– Intresset för att resa med kollektivtrafiken ökar stadigt, men hur mycket det beror på att vi gör det enklare att planera och köpa biljett går inte att slå fast, säger Johnny Welle.