Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-satsar-50-miljoner-pa-nattag-ut-i-europa/

Politik

Regeringen satsar 50 miljoner på nattåg ut i Europa

Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det måste bli enklare att ta tåget ut till kontinenten, tycker regeringen. Därför satsar de nu 50 miljoner kronor på nattåg i den kommande vårbudgeten.

Rätta artikel

– Vi gör nu verklighet av våra ambitioner att göra det lättare att ta nattåg ut på kontinenten. Det innebär att Trafikverket får i uppdrag att se på möjligheterna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

De 50 miljoner som regeringen halar fram i budgeten ska användas till att upphandla tågtrafik mellan Sverige och destinationer i andra länder, samt till de kringkostnader som uppkommer i form av expertis och förvaltningsavgifter.

Klimatförändringarna har debatterats flitigt i Sverige, ett land som utmärker sig när det gäller flygresor. I vintras publicerades en rapport som visar att svenskarna flyger fem gånger mer än det globala genomsnittet. En trend som går att bryta, tror Tomas Eneroth.

– Det visar snarare vilken brist det funnits på alternativ. Om förutsättningarna blir bättre tror jag att fler skulle välja att ta tåget, säger han.

Du säger att det finns ett stort intresse för att resa med tåg, vad grundar du det på?

– Om inte annat så för att det finns en Facebook-grupp med tusentals medlemmar som handlar just om att resa med tåg i Europa. Vi vet också att SJ och andra aktörer vittnar om ett starkt engagemang, och SJ har dessutom öppnat för bokningar utomlands, säger Tomas Eneroth.

Enligt infrastrukturministern är regeringens satsning ett sätt att ”puffa i rätt riktning”; blir det kommersiellt gångbart med nattågen behöver inte staten gå in med stöd i framtiden.

Även finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) ser fram emot att göra tillvaron lättare för landets tågresenärer. Förra mandatperioden var hans parti med och drev igenom satsningen på nattåg till Jämtland – en ”succé”, för att citera Bolund själv.

– Jag tycker att tåg är oslagbart och vill använda varje tillfälle som finns att resa så. När jag till exempel besökte Vattenfall i Hamburg tog jag nattåget från Malmö. Tåget ner till Tyskland är väldigt bra, sedan kan man fortsätta ner till Italien där det går att få sig både kulturhistoria och solsemester, säger Per Bolund.

Varför har det varit så krångligt att resa utomlands med tåg?

– Det beror på flera faktorer. Bland annat har tågen konkurrerats ut av lågprisflygen. Det har också varit dålig sammanslutning mellan länderna och svårt att köpa biljetter. Där hoppas jag att SJ snart kommer att erbjuda möjlighet att boka internationella resor.

Det blir Trafikverkets uppgift att titta på vilka städer som tågen ska kunna gå till, och målsättningen är att man ska kunna nå viktiga europeiska knutpunkter som till exempel Berlin och Hamburg.

– Trafikverket tar initiativ och kontakt med operatörer ute i andra länder för att hitta korridorer ute i Europa för tågtrafiken. Det handlar om att hitta både praktiska och tekniska lösningar, säger Per Bolund.

Exakt när de första nya nattågen kan rulla ut på järnvägarna är än så länge oklart, men ska man tro infrastrukturministern behöver det inte dröja allt för länge innan den som vill kan äta middag i bistrovagnen i Sverige och morgonen därefter vakna upp i Tyskland.

– Med vår ambition och med denna tydliga signal är det meningen att det ska komma igång så snart som möjligt, säger Tomas Eneroth.