Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

Ris och ros för årets valaffischer

Socialdemokraterna och Moderaternas valaffischer är de minst konkreta - SD:s den som tänjer på gränserna mest. DN har låtit Bengt Johansson, professor i politisk kommunikation, analysera valrörelsens valaffischer.

Och trenden är tydlig.

– De är inte så glättiga. Man drar mer på estetiken och jobbar mycket med informella partiledare, säger han.

Bengt Johansson är professor i politisk kommunikation och har skrivit en bok om politiska valaffischer. Den av riksdagspartiernas affischkampanjer som han ger högst betyg är Miljöpartiets, som trots en mörk ton och mindre humoristiska inslag än vanligt, går hem bäst.

– Det är snygga bilder, det är lite kul trots allt med bilderna med pulkan och så vidare. De kunde ha gjort ett bättre val med partiledarna, den är riktigt tråkig. Men de andra får mig att haja till i alla fall.

Och vilken är näst bäst?

– SD är den som jag tycker är näst bäst. Det är den som är ovanligast och bryter förväntningarna. Sedan är det lite vågat också att låta Jimmie Åkesson ta det där klivet som jag inte har sett någonstans, någonsin tidigare. Det är unikt, säger Bengt Johansson.

Minst konkreta i sina budskap är Socialdemokraternas och Moderaternas, enligt Johansson.

– Det brukar vara så med de partier som har blivit statsbärande. Då är man inte lika konkret och vass. Man står nästan över det. Det har synts länge i Socialdemokraternas kampanjer men nu även hos Moderaterna.
När han får frågan om han kan utveckla sitt omdöme om M-kampanjen blir han först tyst. Sedan säger han:

– Moderaterna verkar inte lägga många kronor på sina valaffischer. Det är ganska mycket text, som inte är så vanligt. Sedan en informell bild av Reinfeldt med Borg i bakgrunden, vilket är intressant i sig: röstar du på M får du Reinfeldt och Borg i bakgrunden.

Årets valaffischer följer ett invant mönster som har varit gällande i Sverige sedan 1990-talet. Budskapen syftar till att skapa en image och ett förtroende, och handlar betydligt mindre om att smutskasta motståndaren än de gjorde förr, enligt Bengt Johansson.

Kampanjer som Moderaternas Stockholmssatsning, där partiet varnar för ett rödgrönt maktskifte, är nämligen ingenting nytt i svensk politik.
Tvärtom har svenska valaffischer blivit snällare med åren, menar han.

–"Negative campaigning" var mycket vanligare på 20- och 30-talen. I dag har affischerna blivit mer utslätade och bygger mer på en stillsam humor, om någon alls.

Bland forskare går meningarna isär om vilka effekter smutskastningskampanjer har på väljarna. Bengt Johansson tror inte att kampanjer som Stockholmsmoderaternas måste leda till politikerförakt.

– Jag är inte så värst upprörd över affischkampanjen, den livar upp lite. Sedan kan de som inte är intresserade av politik ta det som en intäkt för att inte bry sig, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.