Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-17 09:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/ris-och-ros-for-arets-valaffischer/

Politik

Ris och ros för årets valaffischer

Bild 1 av 24 ”Moderaterna verkar inte lägga många kronor på sina valaffischer. Det är ganska mycket text, som inte är så vanligt. Sedan en informell bild av Reinfeldt med Borg i bakgrunden, vilket är intressant i sig: röstar du på M får du Reinfeldt och Borg i bakgrunden”, säger professor Bengt Johansson.
Bild 2 av 24
Bild 3 av 24
Bild 4 av 24 ”De kör exakt samma upplägg som man har haft i valet 2010, i EU-valet och det här valet. Man har bestämt sig för att så här ser en FP-affisch ut. Det är blå färg, knappen med partiloggan och raka budskap som "lärarna ska bestämma, rösta för skolan".”
Bild 5 av 24
Bild 6 av 24
Bild 7 av 24 ”Centerpartiet kör numera sin plankaffisch, det började de egentligen med redan 2010. Närodlad politik är något man försöker driva och det är lite nytt. Det här är en centeraffisch, det ser man på långt avstånd. Sedan kör man lite ordvitsar, vilket tidigare har varit MP:s favoritgrej. Det här är ganska lyckat.”
Bild 8 av 24
Bild 9 av 24
Bild 10 av 24 ”De verkar ha fått kalla fötter efter förra valets kampanj då Göran Hägglund stirrade på olika djur. Det var det roligaste som hände med valaffischer på väldigt länge. Nu ser han bister ut och inte alls avslappnad, vilket inte är något man brukar förknippa med honom. Det känns som ett steg tillbaka.”
Bild 11 av 24
Bild 12 av 24
Bild 13 av 24 ”Det är ganska få konkreta förslag och det är ett av de partier som är minst precist i vad de vill göra i sina affischer. Jag kan tycka att de inte har lyckats jättebra. Det finns inget nyskapande i det, kanske bara att Löfven själv ser väldigt informell ut med uppkavlade skjortärmar och en nästan sladdrig skjorta.”
Bild 14 av 24
Bild 15 av 24
Bild 16 av 24 ”Det är väldigt tunga bilder, vilket är ovanligt för Miljöpartiet. De håller kvar vid ordvitsarna: "politiken måste bli varmare, inte klimatet". Men de är inte lika roliga som vanligt. Det känns som att de försöker bli lite mer regeringsfähiga.”
Bild 17 av 24
Bild 18 av 24
Bild 19 av 24 ”Det finns ingen riktig linje i affischerna, ingen riktig kampanj som de försöker få att hänga ihop. Man har övergivit linjen att ha konstnärligt utformade affischer, detta liknar vilket annat parti som helst. Det skulle kunna ha varit mycket mer attackerande vilket jag nästan hade förväntat mig.”
Bild 20 av 24
Bild 21 av 24
Bild 22 av 24 ”De har tidigare haft väldigt mycket blått och gult, och inte lila och rosa, i sina kampanjer. Det gör att de verkligen sticker ut mot hur affischerna brukar göra. Man försöker bredda profilen på partiet med en mjukare framtoning.”
Bild 23 av 24
Bild 24 av 24

Socialdemokraterna och Moderaternas valaffischer är de minst konkreta - SD:s den som tänjer på gränserna mest. DN har låtit Bengt Johansson, professor i politisk kommunikation, analysera valrörelsens valaffischer.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in