Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 12:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/skoldebattoren-isak-skogstad-anstalls-av-liberalerna/

Politik

”Alla lärare ska inte behöva anpassa sig efter alla elevers behov hela tiden”

Isak Skogstad ska utveckla Liberalernas skolpolitik. Foto: Liberalerna

Läraren och skoldebattören Isak Skogstad har utsetts till ny skolpolitisk expert för Liberalerna. 

Hans uppgift blir att utveckla partiets skolpolitik och förhoppningen är att han ska göra Liberalerna till ett ledande parti i skolfrågor.

Sedan Jan Björklund avgick som partiledare för Liberalerna har partiet tappat mark när det kommer till skolpolitiska utspel.

Jan Björklunds linje har även fått kritik av den nuvarande partiledare Nyamko Sabuni som har lovat att lyssna mer på lärarkåren innan partiet föreslår förändringar. 

Det är också en av de främsta anledningarna till att partiet nu anställt läraren och skoldebattören Isak Skogstad som ska vara bollplank och en drivande motor i partiets skolpolitik.

– Jag har varit skoldebattör och synts mycket i debatten. Nu vill jag kliva ned från läktaren och hjälpa till i praktiken, sade han när han presenterades av Nyamko Sabuni på torsdagen.

Isak Skogstad är själv lärare och har under det senaste året gjort sig känd för att sticka ut hakan i laddade frågor, bland annat genom att förespråka en mer auktoritär lärarroll som han menar behövs för att stärka skolans kunskapsförmedlande roll. 

Varför är det viktigt att lyssna mer på lärare. Du och dina kollegor är ju med i debatten hela tiden?

– För att det är vi som jobbar ute på golvet som vet hur det går till och vilka behov som finns, säger Isak Skogstad till DN efter pressträffen. 

Ett exempel när regeringen inte lyssnat tillräckligt mycket på lärare är när man lade fram 2017 års digitaliseringsstrategi, menar han.

– Det var mycket av ett ”top-down”-perspektiv där man bara ålade lärarna att genomföra förändringarna. Jag önskar att reformer framgent mer tas fram utifrån lärares önskemål.

Partiledaren Nyamko Sabuni har sagt att skolans reformer behöver grundas mer på forskning. Ett exempel på motsatsen är enligt Isak Skogstad att man ”gång på gång” fattar beslut som nedvärderar lärarens roll som auktoritet och kunskapsförmedlare i klassrummet.

– Man faller hela tiden för pedagogiska modenycker som går ut på att läraren ska vara en ”coach”, vilket baseras mer på ideologi än på empiri, säger han.

Isak Skogstad har också stuckit ut hakan när det kommer till det som kallas ”inkludering” i skolans värld och som DN skrivit om vid flera tillfällen.

Förenklat kan det sägas gå ut på att elever med särskilda behov ska få hjälp inom ramen för det vanliga klassrummet. 

Lärare och rektorer upplever att kommuner sparar pengar genom att lasta över ansvaret på lärare som varken får resurser eller har kompetens att ta hand om eleverna.

Kritiken har lett till att regeringen och samarbetspartierna har beslutat att utreda inkluderingstanken och tolkningen som många menar har blivit fel.

– Just när det gäller inkludering blir det särskilt påtagligt att jag vågar stå upp för vissa saker, som när jag säger att inkludering inte gynnar elever som har särskilda behov, och heller inte de lärare som ska göra jobbet. 

Vad är lösningen som du ser det?

– Att vi måste återupprätta specialläraren som kan ge de elever som har särskilda behov rätt stöd. 

Tanken är väl att specialläraren ska kunna ge stöd i det vanliga klassrummet?

– Ja, men hur man jobbar som speciallärare ska inte politiska partier diktera, säger Isak Skogstad.

Han menar att många politiska beslut har drabbat den vanliga läraren som fått en orimlig arbetsbelastning.

– Alla lärare ska inte behöva anpassa sin undervisning efter alla enskilda elevers behov hela tiden, säger han. 

Så sent som förra veckan skapade Isak Skogstad stora rubriker efter en uppmärksammad debatt i ”Malou efter tio” i TV4. Han ställdes inför psykologen och författaren Bo Hejlskov Elvén för att diskutera det som kallas lågaffektivt bemötande. 

Debatten tog fart efter en publicering i Dagens Nyheter där den omskrivna metoden ifrågasattes.

Efter debatten skrev Isak Skogstad i sociala medier att de båda debattörerna hade grälat med varandra efter sändningen. ”Jag är helt skärrad, aldrig varit med om liknade i något sammanhang”, skriver han.

https://twitter.com/isakskogstad/status/1189119782475485185?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1189119782475485185&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fstorbraket-efter-debatten-i-tv4-jag-blev-skarrad%2F

Varför väcker den lågaffektiva metoden så starka känslor?

– För att den så tydligt ställer två idétraditioner mot varandra, den progressiva mot den mer traditionella. Det som upprör många är också att det är en metod som fått spridning så snabbt i skolan, trots att det saknas evidens för att den fungerar.

Bo Hejlskov Elvén har kallat dig för ”amatör”?

– Jag har en femårig universitetsutbildning och har jobbat som lärare sedan jag tog examen 2017. Om jag är amatör, vad är då han, i klassrummet.

Hur känns det att sluta som lärare? 

– Det ska bli roligt att jobba med sådant som jag har skrivit om länge. Som lärare kan man göra mycket. Men i slutänden är det politiken som kan förändra skolan på riktigt.

– Men det är tryggt att vara lärare. Klassrummet finns alltid kvar, jag kanske återvänder.

Läs mer: Så splittrar lågaffektivt bemötande den svenska skolan