Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/snabbtag-skapar-spricka-mellan-c-och-l/

Politik

Snabbtåg skapar spricka mellan C och L

Höghastighetståget Shinkansen i Japan. Foto: Janerik Henriksson/TT

KARLSTAD. Snabbtågen får januariavtalet att knaka i fogarna. Centern kräver att Liberalerna står fast vid löftet att bygga höghastighetsjärnväg, efter att L-ledaren Nyamko Sabuni ifrågasatt projektet.

– Vi är fyra partier som lovat att göra det här, säger Anders Åkesson (C).

En av punkterna i januariavtalet handlar om att bygga nya stambanor mellan de tre storstäderna där tågen kan komma upp i hastigheter på över 300 kilometer i timmen. Poängen skulle vara att flytta resande från flyg till de mer klimatvänliga tågen och att skapa mer plats för godstrafik i järnvägssystemet. Dessutom antas snabbtågen kunna generera tillväxt i de orter som får bättre kommunikationer.

Höghastighetsbanorna är ett megaprojekt som har många kritiker. Prislappen kommer att hamna runt 230 miljarder kronor och bygget pågå till 2035, enligt Trafikverket. Därför måste beslutet förankras hos fler partier än de som ingått januariavtalet, anser Liberalerna nya partiledare Nyamko Sabuni. I en intervju med Dagens Industri säger hon att även Moderaterna måste vara med, annars kan projektet inte förverkligas. Hon pekar också på att klimatnyttan kan ifrågasättas.

Anders Åkesson, vice ordförande i riksdagens trafikutskott och Centerns talesperson i infrastrukturfrågor, ser annorlunda på saken.

– De fyra partier som har signerat januariavtalet har tagit på sig att bygga höghastighetsjärnvägen. Vi utgår ifrån att Liberalerna står fast vid avtalet i alla delar, säger Anders Åkesson som är på plats på Centerstämman i Karlstad..

Läs mer: Moderaterna fick kritik i Lööfs tal på Centerstämman 

Anders Åkesson hoppas att fler partier ställer sig bakom projektet eftersom det skulle ge ”större stabilitet och trovärdighet”. Men något krav på att Moderaterna måste vara med har Centern inte.

– Det är önskvärt att så många som möjligt ansluter sig men beslutet om att bygga höghastighetsbanorna tvekar vi inte om, säger Anders Åkesson.

Formuleringarna i Januariavtalet öppnar för olika tolkningar. Liberalerna å sin sida tar fasta på att utgångspunkten för projektet ska vara ”den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier”.

Idén om om en höghastighetsjärnväg lanserades med buller och bång av den dåvarande borgerliga Alliansen i valrörelsen 2014. Staten skulle stå för järnvägen i utbyte mot att kommunerna lovade att bygga nya bostäder. Ett avtal mellan stat och kommuner togs fram fram inom ramen för den så kallade Sverigeförhandlingen.

Den rödgröna regeringen som tillträdde 2014 drev projektet vidare. Sedan ändrade både Moderaterna och Liberalerna åsikt och sade nej till snabbtågen.

Den stora knäckfrågan innan projektet eventuellt kan starta är finansieringen. Diskussionerna om detta passades inför valet 2018. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har lovat att de ska återupptas men det har ännu inte skett.

Det finns också de som ifrågasätter klimatnyttan, eftersom stora utsläpp skulle generas från de mängder stål och betong som krävs.

Läs mer: C och MP i ”ställningskrig” om skogen