Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Snabbtågen splittrar stad och land

Höghastighetståg i Tokyo.
Höghastighetståg i Tokyo. Foto: Janerik Henriksson/TT

Miljöpartiet krävde snabbtåg från 2035 men har nu enats med Socialdemokraterna om 2040-2045. 

Nästa steg är en förhandling över blockgränsen men höghastighetstågen drar en skarp linje mellan stad och land. 

– Många gånger när man representerar partiet på riksnivå blir det väldigt Stockholmsfixerat, säger Kristina Edlund, S, kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

VAL 2018

Snabbtågen har förhandlats på ministernivå – mellan infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och finansminister Magdalena Andersson (S) på ena sidan och miljöminister Karolina Skog (MP) och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) på andra.

Miljöpartiet drev att tågen skulle stå klara 2035 och lånefinansieras medan Socialdemokraterna tvekade inför att låna. 

Nu bjuder regeringen in alliansen och Vänsterpartiets finanspolitiska talespersoner till samtal och den stora striden väntas handla om finansieringen. 

När Dagens Nyheter i helgen intervjuade Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S), kallade han 2035 för en ”väldigt optimistisk tidsplan”.

– Vare sig vi talar om lån, gröna obligationer eller förändrade AP-fondsregler ska man komma ihåg att de alla har gemensamt att de påverkar det statsfinansiella ramverket. Du kan till exempel lånefinansiera Förbifart Stockholm, eftersom intäkterna där täcker kapitalkostnaderna men om du lånefinansierar där intäkterna inte täcker en väsentlig del av investeringskostnaderna är Eurostats regler så att det innebär en statsfinansiell risk, sa Eneroth.

På tisdagsmorgonen rapporterade SVT Nyheter att regeringspartierna enats: banorna ska står klara mellan 2040 och 2045 men Eneroth vill inte avslöja vilken hastighet man landat på. Han säger också att man räknar med en lägre kostnad än Trafikverkets beräkning på 230 miljarder kronor men planen är att satsningen ska ske inom det statsfinansiella ramverket. 

Under förhandlingen hade Miljöpartiet starkt stöd för att bygga snabbt och med lånade pengar från lokala S-toppar i landet. 

Förra veckan reste språkrören på tågturné och mötte bland andra socialdemokratiska kommunpolitiker i Linköping, Jönköping och Norrköping för att diskutera frågan.  

– Jag har försökt arbeta för att man bygger i den takt det är tekniskt möjligt. Det är inte helt okomplicerat att man under lång tid gräver upp hela innerstan. Men också av ekonomiska skäl. Det blir inte billigare om man drar ut på det. Men jag förstår dilemmat med budgeten, säger Lars Stjernkvist, (S), kommunalråd i Norrköping, som själv var med och fattade beslut om budgetramarna som riksdagsman.

Snabbtågen ställer regeringen och statsminister Stefan Löfven, (S) inför ett dilemma. Hans löften om att hela landet ska leva ställs mot kraven på en ansvarsfull ekonomisk politik. 

I Linköping finns en politisk majoritet för att låna till satsningen så att tågen ska kunna vara i drift 2035. 

– Östergötland är den region med den största spårkapacitetsbristen i hela nationen, säger Kristina Edlund, S, kommunstyrelsens ordförande i Linköping och fortsätter: 

– Vi har världsledande företag som har ett stort behov av att ta sig ut i världen. När man ser det ur ett arbetsmarknadsperspektiv och den kompetensbrist vi står inför är en utökning avgörande för vår fortsatta utveckling, säger hon. 

Regeringen strävar efter att enas över blockgränsen men Moderaterna står inför samma problem, partiet på riksnivå ställs mot resten av landet. 

Johnny Magnusson är moderat ordförande i regionstyrelsen samt förbundsordförande för Moderaterna i Västra Götaland och vill ha svar från sin partiledning.  

– Sverige var ett hårt belånat land förut, statens och kommunernas finanser var i oordning. I dag är det en helt annan situation, man kan diskutera om man måste följa regelverket slaviskt, säger han.

För Johnny Magnusson är det inte så komplicerat. 

– Sätt er ner och gör upp. Jag bryr mig inte om om man säljer Vattenfall eller lånar pengar via riksgälden. Det behövs en stor peng inom kort.

Lokalföreträdare som Dagens Nyheter pratar med tror att det saknas kunskap om behovet.   

Kristina Edlund, (S), tror att partierna på riksnivå kan fastna i en Stockholmsfixering och glömma bort resten av landet. 

– Det vore ett misslyckande för den här regeringen, den tidigare regeringen och för samtliga partier i riksdagen om man inte kommer överens.

Eneroth, (S), delar inte kommuntopparnas beskrivning. 

– Sverigeförhandlingen, som den borgerliga regeringen påbörjade, inkluderade kommuner och regioner på ett helt annat sätt än tidigare. Det gör att det finns en helt annan förankring i stora nationella satsningar än tidigare.

 

Fakta.Snabbtågen

År 2014 gick alliansen till val på en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm- Göteborg och Stockholm Malmö, det så kallade Sverigebygget.

Trafikverket föreslog i höstas att bygget ska finansieras med ordinarie budget och har inte satt ett slutdatum. 

I december 2017 lämnade Näringsdepartementets kommitté Sverigeförhandlingen över sin rapport till inrikesminister Thomas Eneroth, (S). Förslaget: en järnväg färdig år 2035 vars tåg kör hastighet på 320 kilometer i timmen som ska finansieras med lån. 

Kostnad: 230 miljarder kronor, enligt Trafikverkets beräkningar.

På tisdagen rapporterade SVT Nyheter att regeringspartierna kommit överens om en tidsgräns mellan 2040 och 2045. Finansieringen ska vara inom ramen för det statsfinansiella ramverket.

Källor: Trafikverket, Sverigeförhandlingen och SVT. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.