Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 16:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/splittrad-opposition-om-regeringens-nya-jarnvagsunderhall/

Politik

Splittrad opposition om regeringens nya järnvägsunderhåll

Foto: Bertil Ericson/TT

Att fortsätta utreda järnvägsunderhållet och ge staten ett starkare inflytande får inte tågen att gå i tid, menar Moderaterna och Kristdemokraterna. Men Centerpartiet signalerar grönt ljus för en bredare belysning av Trafikverkets roll.

Regeringen vill möta de återkommande förseningarna i tågtrafiken med att återföra en del av arbetet med basunderhållet från privata entreprenörer till Trafikverket. 

En utredare fick på torsdagen utvidgat uppdrag för att se hur det kan gå till.

– Processen kring underhållet har gått alldeles för långsamt och nu väljer regeringen att förlänga den ytterligare, säger Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessika Roswall.

Hon anser att de fakta som behövs för att ta ställning till hur underhållet av järnvägen ska skötas redan finns.

– Det viktiga är att det finns en marknad som sköter underhållet och att hålla den marknaden öppen. Något återförstatligande vill vi inte ha, säger Jessika Roswall, som också är ledamot i riksdagens trafikutskott.

Magnus Jacobsson (KD), andre vice ordförande i trafikutskottet, är inne på samma linje.

– Att lösa underhållet med att mer ska skötas inhouse löser inte problemet. Snarare blir det dyrare, säger han.

Utredaren Erland Olauson skulle ha lämnat sina förslag den sista augusti i år, men får nu tiden förlängd till sista december. De nya direktiv som presenterades på torsdagen är bättre än de ursprungliga, menar Anders Åkesson (C), förste vice ordförande i trafikutskottet.

– Från att ha varit väldigt inriktad på att återföra nästan allt in under staten har perspektivet förflyttats till att det finns en marknad och flera aktörer som kan vara med och hjälpa till, säger han.

En förutsättning regeringen pekar på är att antalet företag som lägger bud på underhållsuppdrag sällan är fler än två eller tre. Anders Åkesson tycker inte att det förändrar bilden. 

– Genom att det trots allt är fler aktörer än en och att det uppstått en marknad har vi kunnat få mer järnvägsunderhåll utfört till samma peng. Nu är det viktigt att stärka Trafikverkets roll som upphandlare.

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) anser också att de nya mer omfattande direktiven är ett steg i rätt riktning.

– Vi behöver ett större gemensamt ansvar när det gäller järnvägsunderhållet. Det innebär inte att det inte kommer finnas privata aktörer som kan bistå, men Trafikverket måste ha huvudansvaret och även kunna göra en del underhållet själv.  

Är det bra att det också finns privata aktörer?

– Jo det tror jag alltid kommer behövas. Trafikverket kan inte ha hela kompetensen i egen regi. Jag vet inte heller om det är önskvärt att man gör allt själv, säger Jens Holm.

Även Sverigedemokraterna vill att Trafikverket utför mer av underhållsarbetet själv.

– När du upphandlar går det åt administrativa resurser, som du i stället kan lägga direkt på underhåll. Med en större del i egen regi får Trafikverket bättre koll på sina anläggningar och staten kan styra bättre vad som behöver göras, säger Patrik Jönsson (SD), ledamot i trafikutskottet.

Läs mer: Starkare statlig styrning av järnvägsunderhållet