Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 12:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/politik/svarta-trafikskolor-ska-stoppas-med-nya-regler/

Politik

Svarta trafikskolor ska stoppas med nya regler

Foto: Bertil Ericson/TT

Svarta trafikskolor har blivit ännu en bransch där den organiserade brottsligheten tjänar stora pengar. Nu ska regeringen stävja fusket. 

– Vi måste agera innan det här får allvarliga följder, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Illegal trafikskoleverksamhet är ett av de områden där flera myndigheter samverkar för att komma åt den organiserade brottsligheten. Det handlar om Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket, Polisen och Trafikverket. 

Stefan Lundberg är chefsåklagare på Ekobrottsmyndigheten.

– Vi myndigheter och branschen har en gemensam bild av att det här är väldigt utbrett i hela Sverige, inte bara i storstadsområdena. Vi ser också en koppling till organiserad brottslighet. Alltid där det finns mycket pengar i omlopp, där äter sig kriminaliteten in, säger han.

På torsdagens regeringssammanträde klubbas ett uppdrag till Transportstyrelsen. Myndigheten ska utreda ett antal åtgärder och återkomma med skarpa förslag. 

Ansvarigt statsråd är infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Omfattningen ökar och då måste vi agera snabbt innan det här får allvarliga följder för trafiksäkerheten men också för branschen med seriösa trafikskolor som har investerat i duktiga lärare och utsätts för illojal konkurrens, säger Tomas Eneroth.

Förra året rullades en härva upp i Karlstad vilket ledde till att huvudmannen dömdes i Värmlands tingsrätt för grovt bokföringsbrott till ett och ett halvt års fängelse samt näringsförbud. Utredningen kom fram till att verksamheten hade omsatt miljonbelopp. 

En sida av saken är att vissa har satt i system att skaffa sig ett stort antal tillstånd att fungera som handledare för personer som vill ta körkort. I dag kan man få upp till 15 tillstånd och Tomas Eneroth vill att Transportstyrelsen föreslår en kraftig begränsning.

– Det är stor skillnad på att man som förälder övar med sina barn eller ungdomar och att man systematiskt använder detta till att bedriva en olovlig verksamhet. Människor utnyttjas att tro att de går hos en utbildad körskollärare, säger infrastrukturministern.

Tomas Eneroth menar att även om man klarar körkortsproven så är man sämre förberedd för trafiken om man gått hos en oseriös handledare. 

Det är dyrt att ta körkort, många har inte råd. Kan inte det i sig vara ett skäl till att folk känner sig tvungna att köpa svarta tjänster?

– Det är ett av skälen till att vi har infört möjlighet till CSN-lån för arbetslösa, det gör det möjligt för fler att ta körkort, säger Tomas Eneroth.

Enligt Stefan Lundberg på Ekobrottsmyndigheten förekommer även systematiskt fusk vid teoriproven och etablerade trafikskolor har utsatts för allvarliga hot.

– Man har skurit däck på deras bilar, det har placerats sprängladdningar utanför deras lokaler. Motivet kan vara att få någon att lägga ner sin verksamhet eller tvinga dem att medverka i brottslighet. Det är en ny företeelse som gör att vi ser att det finns inslag av organiserad brottslighet här, säger chefsåklagare Stefan Lundberg.

Han uppger också att den illegala verksamheten är särskilt vanlig i invandrartäta områden. En del av kunderna har behov av handledning på andra språk än svenska.

– Har man nyligen kommit till det här landet så är ett körkort en bra biljett in i samhället.