Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

”Svenska partier reagerar för långsamt digitalt”

Den digitala kampanjstrategen Scott Goodstein anser att de svenska partierna måste bli betydligt snabbare i sin kommunikation med väljarna.
Den digitala kampanjstrategen Scott Goodstein anser att de svenska partierna måste bli betydligt snabbare i sin kommunikation med väljarna. Foto: Fredrik Funck

Ska man nå väljarna måste man vara där de är – i mobilen. Scott Goodstein, som var digital kampanjstrateg för Bernie Sanders, ser stora likheter mellan Sanders kampanj och Donald Trumps.

Han uppmanar svenska partier och organisationer att bli betydligt snabbare i sin kommunikation.

Efter Donald Trumps valseger i USA har Scott Goodstein ägnat sig åt att hjälpa de progressiva krafternas motstånd och återkomst – det blir ju fler val framöver.

Goodsteins kommunikationsbyrå var under det amerikanska presidentvalet 2016 ansvarig för Bernie Sanders digitala strategi; några år tidigare arbetade han för Barack Obamas kampanj. 

Läs mer: Klyftan inom Demokraterna större än någonsin 

– Om man bortser från främlingsfientligheten, hatet och skrämseltaktiken hade vi i hög grad samma koncept som Donald Trump. Oavsett vad man tycker om vad han sa, stod han i en mycket nära, direkt dialog med sina väljare, säger Scott Goodstein.

Han säger att det visserligen har gått viss inflation i ordet ”autenticitet”, men att betydelsen av att människor på djupet förstår och tror på den person de ska välja för att representera dem är svår att överskatta.

På inbjudan av ABF föreläste Goodstein i Stockholm i november, och han träffade en rad svenska partier och organisationer för att ge tips om digitalt berättande och strategier för att mobilisera väljargrupper. Han är förbluffad över vad han ser i Sverige – ett land han närmast lyriskt beskriver som digitalt sofistikerat, men där det finns ett stort glapp:

– Det är chockerande att se hur förfärliga hemsidor som många politiska organisationer har i Sverige, och hur de mobilt ofta saknar ett tydligt, direkt budskap. Det är smått ironiskt att ett land som gick i bräschen för mobil teknologi nu visar en sådan brist på förståelse för hur det mobila fungerar - och hur viktigt det är om man vill kommunicera digitalt och socialt.

På språng mellan möten har han granskat och snabböversatt ett tjugotal svenska organisationers sajter, deras mantran, medarbetarpresentationer och varumärkesprofiler, och han säger diplomatiskt och med ett litet leende att han ser ”ett klart utrymme för förbättring”.

I kommunikationen med väljargrupper man vill nå är snabbheten helt central, liksom förmågan att ta kommando över ett samtal eller en tid på dygnet. Hur det fungerade såg man i USA:

– Sanderskampanjen lade 30 procent av sin kommunikationsbudget på det digitala. Trumpkampanjen lade hälften, Hillary Clintons bara tolv procent.

Han är djupt kritisk till Clintonkampanjens överproducerade och i hög grad känsloneutrala budskap, och han säger frustrerat att många Demokrater skrattade åt Trumps twittrande under arla morgnar, när det i själva verket var ett utmärkt sätt att styra morgondebatten.

– Demokraterna påstår sig vara arbetarnas parti. Jag är uppvuxen i Cleveland, Ohio, där arbetarna är de som jobbar treskift på fabrik. Vad gör de när de slutar eller har rast, klockan tre eller sex på morgonen? Precis vad alla andra gör, förstås: de ägnar sig åt sociala medier. Varför är inte Demokraterna där och möter dem då, klockan noll tre, klockan sex? Där var i stället Donald Trump.

Också Bernie Sanders-kampanjen var i hög grad digital och snabbfotad, och skapade egna hashtags även under de republikanska tv-debatterna.

– Engagemanget kring #DebateWithBernie var enormt och vi fick fler följare än någon av de kandidater som stod på scenen. Folk förstod att det verkligen var Bernie, mitt under sändningen skrev han ”vilket skitsnack, nu går jag och lägger mig.”

Scott Goodstein framhåller att digitala kanaler aldrig kan ersätta fysiska möten mellan väljare och partiföreträdare, men är ett sätt att hålla samtalen levande. 

När vi talar om Sverige, vars politiska landskap han är ganska ytligt bekant med, återkommer han till snabbheten - apropå Jimmie Åkesson. När Sverigedemokraternas inledde sina landsdagar med en film där partiledaren tecknade en mycket mörk bild av tillståndet i Sverige, med medier, socialdemokrater och moderater som främsta måltavlor, var de politiska reaktionerna långsamma. 

– En viss typ av Trumpliknande stil fungerar alltså här: man gör en video som folk sprider och pratar om, och som medierna refererar till. … men vad gjorde oppositionen? säger Scott Goodstein, som själv alltså står vänstergrupperna nära.

Något liknande gällde reaktionerna på den sverigedemokrat som i samband med landsdagarna lämnade SD efter att i ett inlägg ha påstått att muslimer inte fullt ut är människor.

– Om något får stor uppmärksamhet och sprids måste man lägga mer kraft på att genast ge känsloladdat svar på tal.

Fakta.Scott Goodstein

Amerikan, grundare och chef för den vänsterprofilerade kommunikationsbyrån Revolution messaging, med huvudkontor i Washington, DC.

Intresserade sig tidigt för politisk organisation och kommunikation, var aktiv i kampanjer mot George W Bush och arbetade sedan med digital kommunikation för Obamas första kampanj.

Var ansvarig för den digitala strategin för Bernie Sanders kampanj 2016.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.