Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Politik

Uppgifter: Regeringen kan föreslå ändringar i överskottsmålet för att klara snabbtågen

Höghastighetståg i Kina.
Höghastighetståg i Kina. Foto: AP

S och MP bjuder in alliansen och Vänsterpartiet för att diskutera snabbtågen. 

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter kan regeringen komma att föreslå tillfälliga ändringar i överskottsmålet för att klara bygget. 

Finansminister Magdalena Andersson (S) öppnar för att diskutera både Rotavdraget, skattehöjningar men också överskottsmålet. 

– Om någon vill lyfta en sån fråga är det naturligtvis fullt möjligt att diskutera. 

VAL 2018

Efter intensiva förhandlingar har regeringspartierna nu enats om snabbtågen och bjudit in alliansen och Vänsterpartiet, rapporterade SVT Nyheter på tisdagsmorgonen. Miljöpartiet vill egentligen se att banorna färdigställs senast 2035 och byggs med lånade pengar medan Socialdemokraterna tvekade kring finansieringen. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att man siktar på 2040–2045 och lovar att hålla sig till det statsfinansiella ramverket. 

– Vare sig vi talar lån, gröna obligationer eller anslag måste alla vara medvetna om att det ändå måste bäras inom ramen för det statsfinansiella ramverket, säger han.

Hur ska det rymmas? 

– Oavsett vilken finansieringsmodell man har så måste man vara medveten om att eftersom intäkter inte kommer att täcka kapitalkostnader kommer detta enligt Eurostats regler att tecknas som ett statsfinansiellt åtagande.

Läs mer: Snabbtågen splittrar stad och land

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter kan regeringen komma att föreslå ändringar av överskottsmålet för att klara finansieringen. 

– En del i regeringens bud är att tillfälligt sänka överskottmålet för att möjliggöra finansieringen, säger en källa med insyn.

Tomas Eneroth säger att man ser över finansieringsförutsättningarna generellt. 

– Det viktiga är att det ryms inom ramen för det statsfinansiella ramverket. Jag ska inte närmare gå in på vilka konsekvenser det får men utgångspunkten är snarare att vi hittar ett utrymme för att klara av en finansiering av den här investeringen. 

Men det är ingenting du utesluter, att man ser över överskottsmålet? 

– Det är inte det som är utgångspunkten för samtalen. Utgångspunkten för samtalen är naturligtvis att hitta en långsiktigt stabil finansiering. 

Finansminister Magdalena Andersson (S) stänger inte dörren för att diskutera överskottsmålet. 

– Om någon vill lyfta en sån fråga är det naturligtvis fullt möjligt att diskutera, säger hon. 

Vad händer om man sänker överskottsmålet tillfälligt?

– Vi har ett överskottsmål som vi kommit överens brett i politiken. Det är klart att det är fullt möjligt om man lyfter det att man kan förändra det. I så fall kan man styra mot ett annat offentligfinansierat sparande. Och då uppstår ett utrymme för reformer att till exempel bygga höghastighetsbanor.

Det skulle kunna ge 10–15 miljarder kronor per år men det finns risker, enligt Andersson.

– Då har man mindre marginaler den dagen konjunkturen vänder nedåt, säger hon.  

Miljöpartiets linje om lånefinansiering har haft stöd från en rad lokalpolitiker i både Socialdemokraterna och Moderaterna. Förra veckan reste språkrören Isabella Lövin och Gustav Fridolin runt i landet för att träffa S-toppar och diskutera frågan.

Men finansministern anser att debatten har kantrat och syftar bland annat på tisdagens debattartikel i Dagens Industri, som flera S-toppar står bakom. Bland annat har Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande Malmö, (S), skrivit under. 

– Ibland i debatten kan det låta som att lånefinansiering är en slags gratislunch som finns därute och inte skulle påverka statens budget på samma sätt som anslagsfinansiering och att jag är tråkig som inte vill äta upp den här gratislunchen, säger och hon fortsätter: 

– Debatten tjänar på om vi kan ha en faktabaserad diskussion som utgår från att jorden är rund och inte utgår från att jorden är platt. 

Menar du att många lokala företrädare inte förstått vad det innebär? 

– Ja. De utgår från kommunal budgetering. Det fungerar inte på samma sätt som statens budgetering. För en kommun är det fullt möjligt att lånefinansiera och sen bara budgetera för räntor och amorteringar. Så fungerar inte statens budget, där påverkas det offentligfinansierade sparandet när den faktiska investeringen sker. Många kommunala företrädare har inte en djup insikt i hur statens budgetering fungerar.

Finansministern säger att man nu ska diskutera en rad olika alternativ till finansiering. Hon lyfter bland annat Liberala ungdomsförbundets förslag att ta bort Rotavdraget eller att höja skatten. 

– Att man tar bort någon skatteutgift man har, att man har en ökad skatteintäkt, att det är något annat i statsbudgeten som man väljer att man inte vill göra längre. Det är de möjligheter som finns. 

 

Så tycker partierna

Gustav Fridolin, (MP), språkrör.

”Man ska komma ihåg att det som Trafikverket levererade och flera partier sen har velat krypa till har handlat om att det inte ska vara färdigt förrän 2090-talet. Det är klart att vi alla helst ser att tågen är färdigt till 2035 men när vi planerar måste vi sätta ett allra senaste datum och det är 2040-2045.”

 

Anders Åkesson, (C) trafikpolitisk talesperson.

”Vi antar att det inte är någon halvmesyr man kommit överens om, utan det regeringen vill prata om är att bygga riktiga snabbtåg, som går i 320 km/h. Det får heller inte ske på bekostnad av underhåll och utbyggnad av befintliga vägar och järnvägar. Dessutom måste Norrbotniabanan vara med i samma satsning.”

 

Jan Björklund, (L), partiledare. 

”Det finns en betydande risk att det här går ut över investeringar i andra delar av Sverige. Kostnaden för höghastighetståg måste ställas mot vad som trängs undan. Vi vill veta vad regeringen har tänkt sig och var pengarna ska tas ifrån.”

Liberalerna stödde det borgerliga vallöftet om höghastighetståg 2014 men ändrade sedan ståndpunkt.

 

Oscar Sjöstedt, (SD), ekonomiskpolitisk talesperson. 

”Vi kan inte se att det går att räkna hem det samhällsekonomiskt. Därför säger vi nej till projektet. Det finns större behov i den befintliga infrastrukturen, inte bara järnväg utan själva vägnätet också.”

 

Alliansen har i ett gemensamt svar tackat ja till regeringens inbjudan.

 

Fakta.Överskottsmålet

Det finanspolitiska ramverket består av ett antal mål och principer som finanspolitiken ska förhålla sig till.

Bland annat de budgetpolitiska målen där bland annat skuldankare, utgiftstak och överskottsmål ingår.

Överskottsmålet innebär att regeringen är skyldig att föreslå ett mål för den offentliga sektorns sparande. Enligt ett riksdagsbeslut från 2007 ska det finansiella sparandet vara 1 procent av BNP i genomsnitt över en konjunkturcykel. 

Från 2019 ändras målet till en tredjedels procent. 

Källa: Regeringen.se

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.