Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-27 00:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/professor-elever-med-adhd-kan-ha-stor-nytta-av-mobilen-i-skolan/

Nyheter

Professor: Elever med adhd kan ha stor nytta av mobilen i skolan

På högstadiet ställs det högre krav, då kan eleverna ha nytta av mobilen. Foto: Erik Nylander/TT

Många har reagerat starkt på DN artiklar om en högstadieklass i Gränna, som fick mer än 2.000 mobilnotiser under en enda lektion. 

En del har frågat om barn med neuropsykiatriska funktionshinder, som adhd, har särskilt svårt att handskas med mobiler i skolan.

– Men det är inte säkert att ett mobilförbud gynnar elever med adhd, säger Sven Bölte som är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.

I försöket med mobiler i klass 8B i Gränna, som DN rapporterat om i måndagens och tisdagens tidningar, fick 21 elever mer än 2.000 notiser i sina mobiltelefoner under en halvtimmes lektion. 

De var själva chockade över att det var så mycket och efterlyste strängare regler.

Även utbildningsminister Anna Ekström (S) blev överraskad och har lovat en hårdare skrivning i skollagen så att mobilförbud blir regel under lektionstid och inte som i dag, undantag. 

Många läsare har hört av sig till DN med synpunkter och erfarenheter. En av dem är Rikard som berättar att många av eleverna i hans sons skola har svårt att använda mobilen som arbetsredskap på lektionerna eftersom lekfunktionerna hela tiden tar över. 

Vissa barn har svårare än andra att lägga den ifrån sig, till exempel de som har adhd, menar han.

”Ett av grunddragen i adhd är att man lätt blir störd, har svårt att avbryta det man tycker är ‘kul’, och som pappa till ett barn med dessa utmaningar ser jag stora utmaningar i skolan”, skriver han.

Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och chef för Kind, Center of neurodevelopmental disorders vid Karolinska institutet.

Han säger att det ställs allt högre krav på koncentration och självständighet ju äldre eleverna blir och på högstadiet kan det vara särskilt utmanande eftersom de då även kommer in i tonåren. 

– På högstadiet ställs det i allmänhet tuffare krav, det kan bli särskilt utmanande för dem som går igenom en tonårskris samtidigt. Det är också i tonåren som de flesta får sin adhd-diagnos. 

Ungefär tre till sex procent av alla barn i skolåldern har adhd, enligt beräkningar från Socialstyrelsen. För tonårspojkar i åldrarna 13-17 år är siffrorna i Stockholms län tio procent, och motsvarande siffror för tonårsflickor är fem procent, enligt Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin.

Barn och unga med adhd kan ha svårare att bortse från notiser och störningsmoment som pockar på uppmärksamhet och bryter koncentrationen, menar Sven Bölte.

De kan behöva stöd och hjälp för att lära sig att hantera mobilen och alla funktioner som är konstruerade för att skapa förväntningar och beroende. 

Men mobilen kan användas till mycket och det finns inga enkla svar på frågan om ett förbud i skolan är bra eller dåligt för barn med neuropsykiatriska funktionshinder, enligt Sven Bölte.

– Det är lätt att bara se risker och nackdelar med elektroniska prylar i skolan. Riskerna finns där så klart, men man måste också se till varje elev.

– Om man måste välja mellan mobil eller inte på lektionen så väljer de flesta att säga nej, eftersom de inte vill ha den distraktionen under lektionstid. Men det finns individer som säger att den hjälper dem.

Många med adhd har stor hjälp av appar och andra funktioner som ger dem ett kognitivt stöd att klara av och organisera studierna.

Särskilt på högstadiet när kraven skärps och eleverna förutsätts kunna ta ansvar för sin egen skolgång, enligt Sven Bölte. 

Då kan mobilen vara ett viktigt verktyg som hjälper eleven att skriva, stava, översätta, räkna och hålla fokus, till exempel genom att lyssna på musik som tränger bort andra störningar.

I mobilen finns även appar för påminnelser och annat som hjälper till att strukturera vardagen.

– För dem är det inte alls bra att man tar bort den eftersom den hjälper dem att organiserar en stor del av sitt liv.

Det som behövs är ett samtal mellan föräldrar och skola så att man kommer överens om ett användande som drar åt samma håll, menar han.

Läs mer: 

Skolklassen fick över 2.000 mobilnotiser under en lektion  

Ministern: Mobilförbud ska bli regel i skolorna 

DN Ledare: 

Lag om mobilförbud blir en klen tröst för lärare som ingen lyssnar på