Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Nyheter

Studentfester har blivit lönsam affärsverksamhet

Antalet studentskivor i Stockholm ökar. Många elever går på ett tiotal stycken under studentperioden, trots att studiebidraget för en månad knappt täcker kostnaden för två av festerna. Men en part tjänar på festandet: studentfestfixarna.

- Vi arrangerade 100 stycken studentskivor förra året. I år har vi redan 120 fester inbokade, säger David Prentell på eventbolaget Studentmäklaren till DN.se.

Studentfesterna arrangeras på olika krogar runtom i Stockholm och de senaste två åren har festerna blivit allt fler. I vår förmodas fler studentskivor än någonsin äga rum. Avgångselevernas firande har blivit en lukrativ bransch.

- Tidigare har vår verksamhet varit mer av ett hobbyprojekt. I år kommer vi att starta aktiebolag och för första gången arbeta i en större skala, säger Erik Balck, som är delägare i eventbolaget Studentskiva.com.

Traditionerna kring studentfestandet har förändrats. För tio år sedan var det vanligt att klasserna ordnade en gemensam fest. Sedan ett par år tillbaka har det blivit en trend att några elever går ihop om en egen skiva. Det innebär många och kostsamma - fester i slutet på vårterminen för gymnasieeleverna. De eventbolag som har erfarenhet från branschen har märkt att konkurrensen har hårdnat.

- Vi har hittills färre bokningar än förra året. Antalet festfixare har fördubblats på ett år och det beror väl på att det finns fler kunder än tidigare, förklarar Erik Balck på Studentskiva.com.

Förklaringen till ökningen av antalet studentskivor är inte bara att det är populärt bland eleverna att ordna egna fester. Eventbolagen satsar på en mer offensiv marknadsföring mot studenterna än tidigare. Annonser på internet, direktutskick i elevernas brevlådor och radioreklam är bara några av de kanaler som används.

- Vi har kontaktpersoner på varje skola som tar kontakt med elevråden. På så sätt får vi en bra kommunikation med eleverna, säger David Prentell, vars företag Studentmäklaren är en av de största aktörerna på marknaden.

Middagskuverten på varje studentfest kostar mellan 200 och 400 kronor styck. Ofta krävs det att minst sjuttio gäster betalar för sig för att restauranghyran ska gå ihop. Sponsring från företag som exempelvis körskolor och Coca-Cola samt procent på barförsäljningen ger eventbolagen vissa intäkter. Men det är på efterinsläppsbiljetterna som de tjänar de stora pengar. Det är inte ovanligt att bolagen har ett minimikrav på hur många efterinsläppsbiljetter som måste säljas i förväg annars ges inte den obligatoriska depositionsavgiften tillbaka.

- Hos oss är depositionsavgiften på runt 3000 till 5 000 kronor beroende på festens storlek. Den är till för att täcka upp eventuella förluster, säger David Prentell.

Få av de företag som anordnar studentfester säger sig kunna leva på verksamheten året runt. Studentmäklaren tillhör undantaget.

- Vi är fem personer som arbetar heltid med det här. Förr var det som mest hektiskt mellan den 15 april och 15 maj, men nu är det fester hela månaderna ut. Studentskiveperioden har helt enkelt blivit längre, säger David Prentell.

Bild

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.