Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Nyheter

Sverige deltar i stor Natoövning med amerikanskt hangarfartyg

För första gången sedan det kalla kriget sänder USA hangarfartyg till Skandinavien. Hangarfartyget USS Harry S Truman ska tillsammans med Sverige delta i Natos stora övning Trident Juncture om två veckor. Ombord finns ett flygvapen av nordisk storlek. Det är ett välkommet tillskott, säger den svenske flygvapenchefen.

DN kan som enda nordiska massmedia rapportera från hangarfartyget USS Harry S Truman under dess väg mot Skandinavien.

Hangarfartyget Truman övar denna dag ute i Nordsjön. Att komma ombord kräver dryga två timmars flygnig från Norge i ett slitet, litet transportplan. Landningen på fartyget sker sittande baklänges i planet, fixerad i ett fyrpunktsbälte och med hjälm, hörselkåpor och skyddsglasögon. Plus flytväst om planet skulle missa landningen och krascha i havet.

Med en rejäl smäll slår landningshjulen i däcket på fartyget och i samma mikrosekund pressas jag mot ryggstödet. På tre sekunder går planet från 240 kilometer i timmen till stillastående när det fångas av en bromsvajer på däcket. 

På däck slår ångorna från jetbränslet emot en när flygplan landar och startar i ett kör med vinande jetmotorer. 

Högste befäl ombord är den amerikanske konteramiralen Eugene Black.

– Denna operation är ett äventyr för mig, för mitt fartyg, för flygflottiljen och besättningen. Truman verkar nu i områden som vi historiskt inte har varit i under lång tid, säger amiral Black.

Sedan fartyget togs i drift 1998 har det övat och gjort skarpa insatser i varma vatten. Så sent som i maj låg det i östra Medelhavet och genomförde flygangrepp mot IS. Men inte sedan 1980-talet har USA:s hangarfartyg verkat i nordliga vatten utanför Norge. 

Det är det spända omvärldsläget och Rysslands upprustning som fått USA att åter sända hangarfartyg till Nordeuropa. USA:s elva hangarfartyg har tidigare verkat i långa perioder i förutbestämda områden. Truman är det första fartyget som tillämpar en ny USA-strategi med snabba förflyttningar.

– Vi visar vår flexibilitet och är operationellt oberäkneliga. Nu verkar vi en del av världen där vi inte opererat på flera år, säger amiral Black. Han för också befäl över en stridsgrupp vars kryssare och två jagare syns vid horisonten.

Inte förrän i tisdags kom därför det officiella beskedet att Truman med sin besättning på 5.000 personer ska delta i storövningen Trident Juncture som inleds om två veckor. 51.000 militärer ska öva att försvara Norge mot angrepp. Samtliga svenska försvarsgrenar deltar i Norge och svenskt luftrum samt en flygbas i Sverige används i Nato-övningen,

– Syftet är arbeta med gamla och nya vänner som norrmän och svenskar, säger amiral Eugene Black.

Därför besöker ett 20 tal höga norska och svenska officerare fartyget samtidigt med DN för att få grepp om dess kapacitet. En normal arbetsdag som denna är det 110 starter – och lika många landningar.

Här finns 44 attack- och jaktplan av typen F 18. Dessutom elektroniska störflygplan, radarspanings- och tankflygplan. Plus helikoptrar för ubåtsjakt och räddningstjänst - totalt drygt 70 flygande enheter.

– Det är ju faktiskt ett extra nordiskt flygvapen som har kommit till Nordsjön, Ytterligare flygresurser i vårt område som hjälper oss att hålla ordning på luftrum och annat, det är ju bara bra. Att ha ytterligare en stark partner i närområdet är alldeles utmärkt, säger Sveriges flygvapenschef Mats Helgesson.

– Vi kommer att delta i samma övning. Att vi kan samarbeta med både amerikanska och alla andra styrkor som är med i Trident Juncture ger oss en ökad styrka. Det är därför vi gör det, förklarar Mats Helgesson.

Natoövningen har varit planerad i flera år. 29 Nato-länder samt Sverige samt Finland deltar. Att USA oväntat sätter in ett hangarfartyg har två syften: att återförsäkra nordeuropéerna om de att kan få amerikanskt stöd och att avskräcka Ryssland. 

– Vi sänder ett klart budskap till våra vänner – ”Var inte rädda” – och till varje motståndare ”Gör inga dumheter”, sade USA:s försvarsminister James Mattis vid Natomötet i Bryssel den 4 oktober.

Att verka i nordliga farvatten och kunna hålla start- och landningsbanor öppna ställer stora krav på hangarfartygets personal, jämfört med varmare hav. På Nordsjön är sikten sämre, vågorna högre, väderväxlingarna täta och det kalla havet kräver snabba räddningsinsatser vid ett haveri.

– Även på dagtid kan sikten vara så dålig att jag inte ens ser fartyget när jag ska landa. Då får man helt förlita sig på att landningsofficerarna ombord talar om hur vi ska landa säkert, säger löjtnant Amanda Lee, en av de 60 F-18-piloterna på Truman.

Fakta.Övning i Norge

USS Harry Truman (CVN 75) är ett hangarfartyg av Nimitz-klass, drivs av två kärnreaktorer och kan ta drygt 70 flygplan och helikoptrar. Besättningen består av 3 000 flottister och en flygflottilj på 2 000 personer. Det innebär 22000 måltider per dag. Från fartyget leds Carrier Strike Group Eight med kryssare och jagare

Natoövningen Trident Juncture genomförs­ den 25 oktober­ till den 7 november i mellersta Norge. Mer än 50.000 personer från 30 länder deltar med 10.000 fordon, 70 fartyg och mer än 120 flygplan.

Sverige deltar med 2.200 personer, en armébrigad, två Visbykorvetter, Gripenplan samt hemvärn. F 21 i Luleå ska vara bas för USA-plan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.