Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Aggressiv marknadsföring av fortkörningsföretag

Other: Scanpix

Under sommaren trappar företag som säljer försäkringar mot fortkörningsböter upp sin marknadsföring. Samtidigt haglar kritiken mot bolagen.

– Vi har inställningen att detta inte är någon bra affärsidé, det kommer aldrig bli riktigt stort, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Det finns för närvarande två företag i Sverige som säljer försäkringar mot fortkörningsböter: Autosafe och Don’t Worry Sweden AB, där affärsidén går ut på att kunden skickar in sina böter, som sammanlagt inte får överstiga 10.000 kronor om året fördelade på tre tillfällen – till bolagen som betalar böterna. Hos Autosafe kostar tjänsten 595 kronor om året, och företaget har under sommaren mejlat potentiella nya kunder.

Claes Tingvall på Trafikverket tror dock inte att den som nappar på erbjudandet kommer att spara pengar på försäkringen.

– Som kund är det ju inte lönsamt, särskilt inte om ditt körkort ryker andra gången du kör för fort. Min personliga uppfattning är: har de här företagen inget bättre att pyssla med?

Den moraliska aspekten om det är rätt eller fel med en försäkring mot fortkörning kommer också in i bilden menar Claes Tingvall.

– Ja, man kan ju inte försäkra sig mot rattfylla så varför mot detta? Större delen av befolkningen är laglydig, men det är ofta yrkesförarna som är notoriska fartöverskridare – och där har jag svårt att förstå hur man ska kunna försäkra sig mot att köra för fort när man planerar att göra det.

Konsumentverket har fått in sammanlagt sju anmälningar mot Autosafe och journalisten Anders Nyman, som ligger bakom konsumentnyhetssajten knyt.se, säger att företaget fått ta emot mycket kritik sedan det startades för fem år sedan och att det senast i vintras beskrevs i media som ”Sveriges största spammare”.

– Jag minns ingen som är nöjd med deras tjänster. Man vet ju inte ens vem som ligger bakom Autosafe, det finns inga garantier att få ersättning, och hur etiskt är det egentligen att försäkra sig mot fortkörning?

Anders Nyman tycker att det finns en mycket billigare lösning än en försäkring mot fortkörning.

– Kör inte för fort, och ge fan i att stödja dem som spammar.

Att det skulle röra sig om riktiga försäkringar är ett påstående som inte stämmer, menar chefsjuristen Johan Lundström på Svensk Försäkring – försäkringsbolagens branschorganisation.

– Detta är olagliga intressen, säger han och jämför med att det även finns en försäkring mot att åka fast när ”man plankar i tunnelbanan”.

– Som kund vet man heller inte vem som sitter i ledningen, eller om det finns kapital i bolaget, man har inget skydd, säger Johan Lundström.

DN har förgäves försökt att nå företrädare för Autosafe som är registrerade i England och uppger att företaget har 2000 kunder, samt Don’t Worry Sweden AB.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.