Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-17 10:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/aklagarmyndighetens-datasystem-ligger-nere/

Sverige

Åklagarmyndighetens datasystem ligger nere

Åklagarmyndighetens datasystem ligger nere sedan i måndags.

– Det är totalstopp, säger en åklagare till DN.

Ännu finns ingen prognos för när felet kan vara löst.

Ärendehanteringssystemet CÅBRA som används inom åklagarmyndigheten ligger sedan i måndags kväll nere i hela Sverige. 

Ärende- och diarieföringssystemet är det främsta arbetsredskapet för tusentalet åklagare och administratörer, och hanterar brottmål, diarieföring, hantering av handlingar och skapande av dokument, med direktkoppling till polisens system.

DN har talat med en åklagare som beskriver att han under onsdagsmorgonen sitter och skriver en häktningsframställan för hand, och att han inte kan söka upp information från ärenden han jobbar med som ligger i systemet.

– Våra mejl fungerar fortfarande men vårt arbetsredskap som vi jobbar med är nere. Det är totalstopp och försvårar allt, säger åklagaren till DN.

Åklagarmyndighetens it-direktör Anders Thoursie:

– Vi har identifierat ett fel, och vi arbetar på att lösa det. Vi har inte löst det än och kan inte ge någon prognos för när det kan ske.

Thoursie framhåller att myndigheten sedan länge har manuella rutiner. 

– Vi har ibland planerade avbrott då dessa används. Det handlar om att man hanterar alla frihetsberövanden, tvångsmedel, alla ärenden som är brådskande.

Enligt Anders Thoursie ska dataproblemet inte drabba de mest brådskande ärendena.

– I praktiken blir det en manuell hantering, vilket naturligtvis är mer krävande. Arbetsmiljön blir absolut lidande, men alla viktiga funktioner, lagvunna frister, ska fungera enligt våra manuella rutiner. Vi har jourverksamhet där åklagare finns tillgängliga dygnet runt för poliser. Men det är klart att vi är vana med att arbeta med det här it-systemet och att det inte är bra.

– De ärendena som inte är brådskande kan skjutsas lite någon dag framåt.

Överåklagare Lennart Guné vid myndighetens huvudkontor:

– Det är klart det är frustrerande för den operativa verksamheten. Vi är en modern myndighet som jobbar med det här systemet i vår ärendehantering, vår förundersökningsledning och åtalsberedning och frihetsberövanden. Det är klart att det innebär ett väldigt avbräck.

Vilka drabbas av detta?

– Inget ska i egentlig mening drabbas. De skyldigheter vi har att säkerställa att saker hanteras i rätt tid och på rätt sätt, dem sköter vi.