Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-06 05:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/aktivist-limmade-fast-sig-i-flygplan/

Sverige

Aktivist limmade fast sig i flygplan

Flera klimataktivister försenade ett SAS-plan på väg till Arlanda från Ängelholm/Helsingborg Airport på måndagskvällen.

TT Text

Det var fem personer som hade löst biljett till flyget. På vägen ut gick en yngre kvinna fram till flygplansnosen. Hon hade någon form av lim på händerna så hon limmade fast händerna på nosen och ställde sig framför planet, säger flygplatsens vd Christian Ziese.

De övriga vecklade ut en banderoll. Flygplatspersonalen larmade polisen som avlägsnade ett antal personer från området. Även kvinnan togs loss från flygplanet.

Inne i flygplatsterminalen höll även ett antal personer en manifestation.

Polisens presstalesperson Rickard Lundqvist säger att de inblandade har identifierats.

Ingen har frihetsberövats efter aktionen. De aktivister som försökte hindra flygplanet från att lyfta är misstänkta för brott mot luftfartsförordningen. De som befann sig i terminalen är misstänkta för skadegörelse eftersom det blivit åverkan på inredningen, skriver polisen på sin hemsida.

Planet skulle egentligen ha lyft vid 19.25 och landat 20.30, men beräknas nu bli omkring 1,5 timme försenat.

Sju kommuner i Skåne fattade nyligen beslut om att köpa Ängelholms flygplats av Peab, som har dragits med förluster. Samtidigt vill regeringen ge SAS – som drabbats hårt av pandemin – ett kapitaltillskott på max 5 miljarder kronor.

En av klimataktivisterna säger till DN att flygplatsen är en symbol för hur regeringen använder miljarder för att hantera coronakrisen samtidigt som det förvärrar klimatkrisen. 

– Det handlar om att vi bör ta klimatkrisen på allvar och finansiera infrastruktur som gör oss mer motståndskraftiga som samhälle. Det är kortsiktigt tänkande att rädda en döende flygplats, säger aktivisten.

Enligt aktivisten är aktionen en del av liknande aktioner både i Sverige och i andra delar av Europa. 

– De är riktade mot hur regeringar finansierar infrastrukturer under klimatkrisen. 

Du kontaktade själv DN efter aktionen, hur kommer det sig?

– Det handlar om att uppmärksamma frågan och skapa debatt.  

Flygplatsens vd Christian Ziese är kritisk till manifestationen.

– Man får uttrycka sina åsikter, men detta var inget bra sätt att göra det på, säger han till Sydsvenskan.

Han fortsätter: 

– Vår personal agerade precis som de ska och allt gick lugnt till. Men jag tycker det är tråkigt. Vi hade ett ensamåkande barn som åkte med, och jag tycker synd om killen och hans oroliga farmor som stod och väntade i ankomsthallen.

Ämnen i artikeln

Flygtrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt