Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Anti-pluggkultur bakom ojämlik skola

Pojkars anti-pluggkultur och hedersproblematik stör skolans arbete med jämställdhet, visar en ny rapport från regeringens delegation för jämställdhet i skolan (Deja) på måndagen.

Internationell forskning visar att skillnaderna i begåvning mellan pojkar och flickor är små eller obefintliga, skriver ordföranden i Deja, Anna Ekström, på debattplats i Svenska Dagbladet. Det är större variationer mellan individer inom könen än mellan pojkar och flickor. Ändå presterar flickorna bättre än pojkarna i nästan allt.

Flickorna lägger ner mer tid, arbete och engagemang på skolan än pojkarna, skriver Ekström:

Samtidigt rapporterar fler flickor och unga kvinnor än pojkar och unga män att de lider av ökande psykisk ohälsa och trakasserier.

"Inom skolhälsovården verkar det dock som om pojkarnas problem upptäcks lättare än flickornas".

Ekström skriver att "hedersproblematiken ställer stora krav på skolans jämställdhetsarbete. De vuxna i skolan måste ha "kunskap och beredskap på detta område".

"Varje flicka och varje pojke ha rätt till utbildning och denna rätt får inte inskränkas eller förhandlas bort beroende på exempelvis kön".

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.