Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Barnen vill ha böcker som skildrar deras egen verklighet

Biblioteket i Bredäng skapade läsro i en bråkig miljö och har ökat antalet utlåningar med 14.000 på fyra år. Bakom framgången ligger en nära kontakt med barnen och böcker som berättar om deras egen verklighet.

För fyra år sedan tvingades biblio­teket i Bredäng i södra Stockholm stänga under flera veckor efter ett stort ungdomsbråk. I dag har det blivit en samlingspunkt för områdets barn och ungdomar. Under samma tid har bibliotekets ut­­- l­åningar ökat från 28 800 till 42 600 under förra året. Majoriteten, drygt 25 600 av utlåningarna, är barn- och ungdomslitteratur.

Förändringen har kommit stegvis bland annat efter att fritidsledaren Nabil El-Mahi från den närliggande Bredängsskolan anställdes som biblioteks­assistent.

När DN besöker biblioteket har det flyttat verksamheten utomhus. Festivalen Mitt 127 har under några veckor aktiviteter i bland annat Bredäng och biblioteket deltar med ett tält mellan dj-bås, basketturnering och hoppborg.

– Jag vet vilka de här barnen är och vad de gör på fritiden. Många föräldrar kommer till mig och ber mig att välja ut böcker åt deras barn, säger Nabil El-Mahi.

I Bredäng har 67 procent av invånarna utländsk bakgrund. Det märks i biblioteket där det bland annat finns dagstidningar på 50 språk.

– Men många vill att barnen ska läsa på svenska. Inför sommaren har jag hjälpt flera föräldrar att välja ut böcker för att barnen inte ska tappa språket när de åker utomlands, säger Nabil El-Mahi.

Två av Nabil El-Mahis stammisar är Simon Haile och Samir Wahrim som precis gått ut sjätte klass. En av favoritböckerna är ”Sent ute” av Mats Berggren och Bawer Coskun om livet som tonåring i just Bredäng. Boken är en succé bland kompisarna.

– Jag läste ut den på bara två dagar. Annars gillar jag att läsa serier också, säger Simon Haile.

– Läraren säger att man ska läsa 20 minuter om dagen, men det måste vara en bra bok för annars byter man direkt, säger Samir Wahrim.

I skolan får de lära sig att diskutera och recensera innehållet i sina böcker men uppmuntras också att diskutera dem hemma. De känner också igen sig i SCB:s siffror om ökad nyhetskonsumtion bland barn. Samir Wahrim säger att han gärna tittar på nyheterna på tv och Simon Haile tar hjälp av sin pappa.

– Jag gillar när han läser ur tidningen för mig och berättar vad som händer i andra länder, säger han.

Fakta.

Svenska 15-åringars kunskap i läsförståelse sjönk kraftigt i den senaste Pisaundersökningen. 25 av 34 länder presterade avsevärt bättre än Sverige i mätningen. Sämst resultat hade pojkarna.

Sedan skolåret 2008–2009 har dock svenska pojkar i årskurs fyra till sex börjat läsa allt mer, enligt SCB. Då läste 55 procent böcker minst en dag i veckan.

2012–2013 läste 64 procent böcker minst en dag i veckan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.