Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-29 10:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/barnpsykologen-sa-pratar-du-med-barnen-om-coronakrisen/

Sverige går samman

Barnpsykologen: Så pratar du med barnen om coronakrisen

Malin Bergström, barnpsykolog och forskare.
Malin Bergström, barnpsykolog och forskare. Foto: Maud Fellbom

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med yngre barn om coronaviruset. DN tog därför hjälp av Malin Bergström, barnpsykolog och forskare, för att reda ut hur man tar sig an uppgiften på smidigast sätt.

Hur pratar man med barn om coronakrisen? 

– Man måste förhålla sig till två helt motsatta saker samtidigt. Man kan vara säker på att barn har information om viruset, men mycket av den kunskapen kommer från andra barn där man inte känner till ursprungskällan. Därför är det jättebra att som förälder föra samtal med barnen om vad det är de har snappat upp och prata om det. Samtidigt måste man också respektera om barn vill slippa prata om corona och tänka på något helt annat.

Hur balanserar man det på bästa sätt?

– Jag tänker att man kan försöka stämma av läget med barnen ibland. Vi vuxna har insett att det inte går att hålla sig uppdaterade precis hela tiden, då blir man tokig. Man kanske kan ta någon avstämning om dagen och pratar om corona för att sedan släppa det.

Hur reagerar barn på att höra om ett hot som coronaviruset?

– Barn är lika olika som vuxna. Det finns barn som är oroliga till sin natur, och för dem kan det här vara ett nytt fokus för deras oro. Andra är lugna och utgår från att de vuxna kommer lösa allt. De är ofta ganska obekymrade om hotet inte kommer för nära. Det är en ganska liten grupp barn vars oro tar över för mycket i vardagen.

Vad kan man som vuxen göra för att lugna när det känns tungt? 

– Det gäller att lyssna och prata med dem, och visa att man finns där. För att få barn att tänka på annat måste de först känna sig hörda och förstådda. Det viktigaste är att ge barnen hopp. Vi vuxna vet att livet går upp och ner men för många barn kan det här vara den första svåra perioden de går igenom.

Hur svarar man på barnens frågor om sjukdomen?

– Var ärlig och tala om det man vet och inte vet. Man ska undvika att spekulera. Det är också viktigt att man lyssnar på vad barnen säger, och bedömer om det är sakinnehållet eller känslorna som är viktiga. Om man märker att barnet är rädd ska man visa att man förstår det i stället för att ge sig in i en komplicerad förklaring som svar på frågan. 

Läs mer: Psykologen tipsar: ”Viktigt att lyssna på ungas oro”