Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Båtar fortsätter sprida gift från förbjuden färg

Gift från fritidsbåtarnas bottenfärger fortsätter spridas trots att de farligaste färgerna är förbjudna. I Mälaren läcker var fjärde båt det mycket giftiga ämnet TBT visar en ny kartläggning. Spår av miljöfarliga färger finns även långt ut i Östersjön.

Trycket på båtklubbar och båtägare att ta tag i problemet med miljöfarliga bottenfärger ökar, både längs kusterna och i större insjöar som Mälaren.

Under våren har Stockholms stad genomfört mätningar vid två stora varvsområden i östra Mälaren. Hittills har knappt 800 motor- och segelbåtar undersökts.

– De preliminära resultaten visar att ungefär 25 procent av båtarna har TBT-färger, säger Gunnar Söderholm, chef för miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Tributyltenn (TBT) hindrar alger och havstulpaner från att växa på båtarnas skrov, men ämnet är så hälsofarligt att det blev förbjudet att använda på fritidsbåtar 1989.

I de flesta fall handlar det om gammal färg som målats över. När båtskroven skrapas eller utsätts för högtrycksspolning läcker gifterna ut och samlas i bottensedimenten i vattnet närmast båtklubbarna.

– Båtarna läcker förmodligen även när de ligger i vattnet, men det har vi inte undersökt, säger Britta Eklund, forskare vid Stockholms universitet, som genomför mätningarna på uppdrag av miljöförvaltningen.

Britta Eklund är även knuten till ett stort tvärvetenskapligt forskningsprojekt som SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut leder. Forskarna försöker klarlägga såväl spridningen av de miljöfarliga färgerna som konsumenternas beteende.

– Våra undersökningar visar att båtägare ofta väljer de giftigaste färgerna, säger projektledaren Mia Dahlström.

Foto: ERIK MÅRTENSSON / TTI Västerhavet är högre kopparhalt i bottenfärgen tillåtet delvis för att havstulpaner är ett större problem där. Foto: Hilda Arneback

Riktlinjerna för bottenfärger skiljer sig beroende på vattnets salthalt. I Mälaren och Bottenviken är färger med inslag av till exempel koppar helt förbjudna. I Östersjön tillåts 8,5 procent koppar i färgen, medan gränsvärdet längs västkusten är cirka 35 procent.

– Vi försöker visa båtägarna att borsttvätt och andra mekaniska metoder fungerar lika bra som metoder baserade på bottenfärg, säger Mia Dahlström.

I dag finns ett dussin borstvättar på ostkusten och ett par på västkusten. I Västerhavet är det tillåtet att ha en högre kopparhalt i bottenfärgen, dels för att havstulpaner och andra organismer som fastnar på båtskroven är ett större problem där, dels för att omsättningen av vattnet är högre och att de miljöfarliga ämnena blandas ut mer i vattenmassorna än i Östersjön.

– Även om färgerna är godkända är de inte bra för havsmiljön. Mellan 60 och 80 procent av de giftiga ämnena går ut i vattnet när båtarna ligger i sjön under sommarhalvåret, säger Per-Olof Samuelsson, miljö- och hälsoskyddsinspektör på Stenungsunds kommun.

Transportstyrelsen har tillsynsansvaret över TBT, men har ännu inte gjort någon tillsyn av fritidsbåtar eftersom det har varit ett förbjudet ämne så länge.

– När forskningsresultaten nu börjat komma har vi fått upp ögonen för att det här fortfarande är ett stort problem. Det kommer inte minska förrän båtarna är helt rengjorda från all gammal färg, säger Lina Petersson, expert på båtmiljöfrågor vid Transportstyrelsen.

Sveriges geologiska undersökning, SGU, presenterade för ett par veckor sedan en rapport om tillståndet i Östersjön och Västerhavet.

 

Ungefär 25 procent av båtarna har TBT-färger.

 

Mätningarna från bottensedimenten utanför kusterna visade bland annat att halterna av det mycket giftiga ämnet TBT på flera ställen i Östersjön är så höga att det har en negativ påverkan på bottenlevande djur och organismer.

– Ämnen som lösgörs från bottnen tas upp av djur och fiskar. Djur som lever på havsbotten äter sediment och får i sig föroreningar som de sedan sprider vidare i näringskedjan, säger Sarah Josefsson, miljökemist på SGU:s enhet för maringeologi.

Proven tas på bottnen djupt ner i havet, bland annat vid Landsortsdjupet och på några platser utanför Gotlands östkust.

– Halterna är högre nära marinor och hamnar och läcker vidare därifrån ut i havet. Det viktigaste är att komma till rätta med källorna, säger Sarah Josefsson.

 • Läs mer: Tvätt med borste gör den farliga färgen onödig

Fakta. Förbjudet sedan lång tid

TBT, tennorganisk förening, är ett mycket giftigt ämne som påverkar många organismer även i låga halter. TBT är också giftigt för människan, eftersom det påverkar våra hormoner.

Sedan 1989 är det förbjudet att använda TBT på fritidsbåtar, men det förekommer fortfarande på många båtskrov.

Sedan 2008 gäller totalförbud för bottenfärger som innehåller TBT på alla svenska fartyg, oavsett storlek och trafik. Även om färg som innehöll TBT målades på innan förbudet kom, finns det krav sedan 2008 på att den måste avlägsnas eller inneslutas med en speciell spärrbeläggning eller täckfärg som förhindrar läckage. I dagsläget är det oklart om de spärrfärger som finns för fritidsbåtar verkligen är effektiva mot TBT-läckage.

Källa: Transportstyrelsen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.