Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

”Besparingar hotar arbete mot mobbning”

Mindre personal och tyngre administrativ arbetsbörda för lärarna har drabbat arbetet mot mobbning i skolorna. Det anser Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

Var sjätte elev i fjärdeklass har drabbats av mobbning på nätet, enligt ny forskning som DN.se rapporterar om i dag. Professor Ann Frisén, som lett studen, efterlyser ett tydligare sammanhållet uppdrag för skolornas arbete mot nätmobbning.

Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet, ser arbetet mot nätmobbning som en del av skolans uppdrag. Men hon anser att besparingar och andra reformer är främsta orsaken till bristerna som finns.

– Vi har i dag en skola som är anorektisk och nedskärningarna fortsätter. Många skolor har haft antimobbningsteam men på många håll har de sparats bort, säger Eva-Lis Sirén till DN.se.

Särskilt allvarligt är enligt henne neddragningen på andra personalgrupper som kompletterar lärarna i skolan.

– Många ögon ser mer, både på nätet och skolgården. Men istället minskar viktiga grupper som fritidspedagoger, skolvärdar och personal inom elevhälsan. Det är ett politiskt ansvar att se till att det finns tillräckligt många ögon och instanser i det här arbetet.

Sirén pekar också på fritidshemmen.

– De är katastrofalt underbemannade, trots att de är väldigt viktiga, särskilt när mobbningen kryper ner i åldrarna.

Lärarnas möjligheter att göra en insats mot mobbning har motverkats av stora förändringar i läraryrkets innehåll, menar Eva-Lis Sirén.

– Det administrativa arbetet har ökat lavinartat för lärarna. De blir upptagna av papper och planer och hindras att vara närvarande och se och lyssna.

Det staten framför allt kan göra enligt Lärarförbundets ordförande är att satsa på forskning som lyfter fram fungerande metoder mot nätmobbning.

Annika Hjelm arbetar med värdegrundsfrågor på Skolverket. Hon pekar på att de riktlinjer som tagits fram för skolornas arbete mot mobbning även inkluderar sådana kränkningar som sker på nätet.

– Det som behövs är inte nya regler eller uppdrag. Däremot kan det behövas ökad medvetenhet i skolorna om de här frågorna och mer fokus på det arbetet, säger Hjelm till DN.se.

Hon framhåller att inte bara det direkta arbetet mot mobbning har betydelse för hur väl eleverna kan skyddas mot kränkningar. Lika viktigt enligt Hjelm är att skolan fungerar väl som helhet.

– Att organisationen är stabil, att man har en gemensam syn på hur man ska förhålla sig till varandra, att hela personalen och eleverna känner sig delaktiga – att man helt enkelt bygger ett gott skolklimat är betydelsefullt

Sådant som enligt Annika Hjelm kan försämra möjligheterna att framgångsrikt motarbeta mobbning på nätet eller skolgården är stor personalomsättning, täta omorganiseringar, svagt pedagogiskt ledarskap och bristande resurser.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.