Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Botkyrka i krismöte om kaos i skolan

Foto: Beatrice Lundborg

Botkyrka kommun blixtinkallade till möte efter DN:s artikel om skolkaoset. Men varken utbildningsförvaltningen eller lärare på skolan känner igen sig i Thomas Peterssons beskrivning.

– Det är inte en vardagsbild som jag känner igen från skolorna utan hans beskrivning av vad han har upplevt, säger Ann-Chatrin Norrevik, förvaltningschef på utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun.

Thomas Peterssons debattartikel i onsdagens DN där han beskrev sina erfarenheter som lärare i en av Botkyrkas högstadieskolor med lärare som lämnades i sticket, våldsamma elever och en stor resursbrist fick kommunledningen att reagera.

För att undersöka om bilden stämde tog förvaltningen omedelbart kontakt med skolan och kallade till möte.

– Vi samlade all personal för att låta dem i grupparbeten lyfta frågor i artikeln och se om det finns särskilda områden de ville sätta fingret på eller om det fanns saker de inte tyckte stämde. Det var stora delar som de inte höll med om, säger Kenneth Wielinder, biträdande områdeschef på utbildningsförvaltningen.

Den uppfattningen delas av lärarfacket på den aktuella skolan.

– Personalgruppen står bakom ledningen. Vi känner inte igen oss. Visst finns det problem, det gör det i alla skolor, men inte i den omfattning som han skriver, säger Sonny Bärzén, fackligt ombud för lärarförbundet på skolan.

Botkyrka har totalt 21 grundskolor i kommunen. Att skolan i artikeln skulle skilja ut sig med sämre arbetsmiljö än övriga skolor tillbakavisas av såväl Kenneth Wielinder som Ann-Chatrin Norrevik. Tvärtom framhåller förvaltningsledningen att skolan har fler antal lärare med högskolutbildning än genomsnittet och normal personalomsättning. Man anser också att det finns tillräckligt stöd till lärare i kommunen.

– På skolorna i Botkyrka, och den här skolan, vet jag att många lärare har arbetat länge och att de trivs. Det är inte så att personalen byts väldigt mycket som man får intryck av i artikeln, säger Ann-Chatrin Norrevik.

Att lärare har en pressad situation och känner stress är ett generellt problem, menar hon. Därför håller kommunen tillsammans med fackförbunden på att ta fram en gemensam plan för att förbättra arbetssituationen. Kommunen erbjuder även regelbunden kompetensutveckling för lärare och extra resurser till skolor enligt Salsasystemet. Det kan till exempel röra sig om att kunna ha mindre klasser eller specialpedagoger.

Finns det inget i artikeln som ni håller med om?

– Jo, att vi har lokaler som inte är så bra men det är vi medvetna och det finns en plan att de ska förbättras. Och att det har varit krångel med tekniken, säger Ann-Chatrin Norrevik.

Kommunen kommer även att se över sina rutiner för hur skolorna efterlever ordningsregler och hur man introducerar nya vikarier.

Den aktuella skolan har även fått ta emot ett flertal samtal från oroliga föräldrar, enligt Kenneth Wielinder. Skolan kommer därför att gå ut med information till både elever och föräldrar.

– Vi kommer skriva att det finns stora delar i artikeln som lärare och ledning inte står för. Vi tycker inte problemet är på den nivån som står i artikeln. Sedan har vi ett arbete med att bemöta elever på bästa sätt, säger Kenneth Wielinder.

Thomas Petersson var medveten om att kommunen och skolan skulle reagera på hans inlägg. Men han är övertygad om att deras motbild inte är entydig och att vissa av skolans lärare delar hans uppfattning. Samtidigt påpekar han att artikeln är ett koncentrat av hans fem månader på skolan, graden av stök och problem gick i perioder.

– Det är inte någon vardagsbild utan det handlar om att beskriva en grundläggande resursbrist och ett attitydproblem hos eleverna. Att det är så tror jag många lärare håller med om, säger han.

Han framhåller också att han inte är ute efter att svartmåla högstadieskolan utan att han ville lyfta fram en verklighet som alla inte känner till.

– Jag kände en skyldighet att delge mina upplevelser och att döma av de reaktioner jag fått förekommer problemen på andra skolor också, till och med ännu värre i vissa fall, säger han.

Han hoppas att debatten som följt på hans artikel ska leda till någon form av förbättring för skolkrisen.

– Men det finns inte några snabba lösningar, säger han.

DN har varit i kontakt med rektorn på den aktuella skolan som inte vill ge några kommentarer utan hänvisar till förvaltningsledningen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.