Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Chockhöjda p-avgifter för mc upprör

Stockholms stad ska avgiftsbelägga p-platserna för tvåhjuliga fordon med registreringsskyltar. Olle Henriksson och David West ogillar förändringen. ”Vi tar liten plats. Stockholm går på tvärs mot de stora städerna i Europa”, säger Olle Henriksson.
Stockholms stad ska avgiftsbelägga p-platserna för tvåhjuliga fordon med registreringsskyltar. Olle Henriksson och David West ogillar förändringen. ”Vi tar liten plats. Stockholm går på tvärs mot de stora städerna i Europa”, säger Olle Henriksson. Foto: Jonas Lindkvist

Tuffare parkeringsvillkor för motorcyklister och förare av klass 1-mopeder i Stockholm väntar i höst. Då blir det slut med gratis parkeringsrutor.

Har Sveriges Motorcyklister (SMC) misslyckats i arbetet med att påverka huvudstadens politiker?

– Vi har inte gett, upp kommenterar Olle Henriksson, ordförande för SMC Stockholm, som arbetspendlar med motorcykel.

Han beräknar att det blir en fördyring med cirka 2 000 kronor per månad för den som pendlar. Parkeringsavgiften för motorcyklar och klass 1-mopeder föreslås bli 10 kronor i timmen i taxeområdena 1 och 2 samt 5 kronor per timme i taxeområdena 3, 4 och 5. Det här kombineras med en förlängning av den tid då parkeringsavgift krävs. Nivåerna är helt oacceptabla, anser Olle Henriksson.

Vi möts utanför gamla Posthuset på Vasagatan, vid den långa mc- och mopedparkeringen. När det blivit riktigt varmt brukar det, trots storleken, vara svårt att få en plats här mitt på dagen.

Vad kan man göra för att få de styrande att ändra uppfattning?

– Vi har både haft möten med politikerna och lämnat in remissvar.

En sammanställning av dessa (118 instanser fick möjlighet varav 55 svarade) som SMC gjort visar att ingen instans bryr sig om eller ser någon fördel med att resor sker med motorcykel eller moped i stället för med bil. Inte heller de fokusgrupper som staden samlade med totalt 60 stockholmare för initierade diskussioner vurmade för motoriserade tvåhjulingar.

Olle Henriksson har svårt att förstå varför man vill försvåra för mopeder och motorcyklar i trafiken.

– Vi tar liten plats. Stockholms stad går på tvärs mot de stora städerna i Europa.

SMC beräknar att kanske 55 000 mc- och mopedförare i och kring huvudstaden berörs av kravet på att betala för parkering. Det finns plats för 5–6 tvåhjulingar på den yta som en parkerad bil upptar.

Vad blir det för resultat?

– Jag tror att många tar bort registreringsskyltarna på mopederna.

Klass 1-mopeder måste ha registreringsskylt. Klass 2-mopeder behöver inte ha skyltar.

Varför tror ni att staden inte uppskattar de motoriserade tvåhjulingarna?

– Det vet vi inte.

Parkeringsplanen ska ha en ”trafikstyrande effekt”. Syftet är att uppnå en förbättrad framkomlighet och en minskning av miljöbelastningen. Den ska också öka antalet lediga p-platser. Det finns ett mål om 15 procent lediga platser.

Parkeringsstrategin prioriterar gående, cyklister och kollektivtrafik före parkering. På gatorna prioriteras lossning–lastning och angöring.

David West arbetspendlar med moped klass 1 från förorten till City.

– Det tar cirka tjugo minuter, berättar han och fortsätter:

– Jag tar ingen plats att tala om i trafiken eftersom jag håller mig längst till höger.

För personbilar blir det både avgiftshöjningar och utsträckt skyldighet att betala p-avgifter, det handlar om nya områden och utökade tider. För staden innebär det att intäkterna växer med cirka 400 miljoner kronor per år när det nya parkeringssystemet införts.

Tidsplanen utgår från beslut i kommunfullmäktige den 13 juni och sedan ett successivt genomförande från och med den 1 september fram till december 2018.

Själva investeringen beräknas kosta drygt 80 miljoner kronor som främst ska användas till parkeringsautomater och vägmärken.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.