Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Dagsljus lika viktigt för hälsan som motion

Foto: Alamy

Våren är i antågande och dagarna blir snabbt allt längre. Solen går upp tre minuter tidigare och ner tre minuter senare – bara på en dag. Passa på att gå ut och njut. Solljus är lika viktigt för vårt välmående som motion, enligt sömnforskare.

– Dagsljuset är jätteviktigt, vi är gjorda för att fungera som bäst när det är ljust, säger Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet och Karolinska institutet.

Mars räknas som årets första vårmånad då ljuset gör comeback på allvar. Varje dag blir lite längre än gårdagen och solen kommer allt högre på himlen. I Stockholmsområdet förlängs dagarna med ungefär sex minuter per dag för solens upp– och nedgång. I hela landet har dagarna blivit ungefär 15 till 30 minuter längre den senaste veckan.

På oss människor är effekten av dagsljuset påtaglig, vi känner oss piggare, gladare och får mer energi. Det beror på att vi har en biologisk klocka i kroppen som styr vakenhet och sömn genom hormonsystem. När ljuset träffar näthinnan påverkar det thalamus i hjärnan som gör att ämnesomsättningen varvas upp.

– Ljus gör att man piggnar till rent biologiskt. Hjärnan får bättre fart och gör så att man tänker bättre och har mindre benägenhet att somna, säger Torbjörn Åkerstedt.

Det finns också en psykologisk effekt som inte är lika lätt att mäta och som kan visa sig i en längtan till att vara ute och lapa sol och dagsljus.

– I och med att världen blir ljusare får människan möjlighet att se över längre sträckor, det är därför vi älskar att se ut över bergstoppar, hav och öppna landskap. Människan har ett behov av att kunna orientera sig och det är en trygghet att ha överblick, det piggar upp oss på ett rent psykologisk sätt. Sedan har man alla associationer av att kunna röra sig mer fritt och umgås med andra på annat sätt som är mer svårfångade psykologiska effekter.

För vissa kan ljusets återkomst visa sig i vårtrötthet eller årstidsbunden depression. Man uppskattar att omkring 400.000 svenskar, 5 procent, lider av vårdepression och ytterligare 1,5 miljon drabbas av vårtrötthet varje år. Orsaken är att den biologiska klockan inte hinner med anpassningen när dagljuset förändras. Enligt Torbjörn Åkerstedt känner 30-40 procent av befolkningen av någon slags seghet så här års

För att optimera sitt välmående och minska besvären av depression eller trötthet bör man vara ute så mycket som möjligt på dagarna. Även om det inte går att ange någon exakt tid för att få effekt brukar det röra sig om ungefär en timmas utomhusvistelse.

– Det är svårt att ange någon exakt gräns för att det ska vara tillräckligt, men man kan få stora effekter av lite grann. Det är ungefär som med motion där man går från noll till 30 minuters aktivitet om dagen.

Så att gå ut en sväng på lunchen kan ha stor betydelse för hälsan?

– Ja, det är nästan lika bra som motion och båda två sakerna tillsammans är idealiskt, säger Torbjörn Åkerstedt.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.