Dagens nyheter inleder i dag onsdag en reklamkampanj med fokus på riksdagsvalet. I fem olika reklamfilmer kommer DN att slå ett slag för fakta – och mot åsiktsbubblor. ”Vi vill nå ut till den stora grupp svenskar som uppskattar kvalitetsjournalistik i en tid av växande polarisering”, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-22 23:33
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/dn-slar-ett-slag-for-fakta-i-ny-reklamkampanj/
DN slår ett slag för fakta i ny reklamkampanj
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
Dagens Nyheter är i en stark tillväxtfas och har i dag närmare 140.000 digitala prenumeranter.
– Det är många som upptäckt oss på senare år, särskilt många yngre, och vi vill att det ska bli ännu fler de närmaste åren, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
Reklamfilmerna är ett led i det arbetet. Filmerna kommer att visas både i linjär tv och i sociala medier. Produktionsbolaget FLX, med regissören Felix Herngren i spetsen, står bakom produktionen. Filmerna belyser ämnen som filterbubblor och bristande källkritik.
– DN är kanske inte tidningen man direkt kopplar till humor, och därför känns det extra kul att vi får förtroendet att göra deras filmer igen. Nu tar vi ett steg mot de uppkopplade okritiska svenskarna. Extra viktigt att belysa det under valrörelsen tycker vi, säger Felix Herngren.
Peter Wolodarski är mycket nöjd med resultatet.
– Felix Herngren och hans gäng på FLX har gjort ett fantastiskt jobb med dessa filmer, säger han.