Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Eget arbete ger sämre matteresultat

Foto: Jonas Lindkvist
Eget ansvar kan vara förödande för mattebetyget. En ny avhandling från Göteborgs Universitet visar att elever i skolor där lärarna tar mindre ansvar visar sämre resultat. Och minst stöd får elever som behöver lärarinsatsen som mest.

På 90-talet exploderade självständigt arbete – trenden i den svenska skolundervisningen.

– Under samma period som skolresultaten blivit sämre i matematik, har det blivit vanligare att eleverna fått ta ett stort eget ansvar för sitt lärande i ämnet, säger Åse Hansson, doktorand i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet som disputerar med avhandlingen på fredag.

Självständigt arbete - metoden lägger stor vikt vid att eleverna själva tar ansvar för sina studier och sitt lärande. Men det har lett till en resultatmässig störtdykning – i alla fall i matteundervisningen.

– Effekterna av det stora egna ansvaret är att eleverna inte lär sig lika mycket som när lärarna tar ansvar för matematikundervisningen. Ju mer eleverna ska lära sig på egen hand desto sämre visar sig resultaten. Om lärarna tar större ansvar blir resultaten bättre, säger Åse Hansson.

I avhandlingen har studieresultaten i matematik hos 3000 elever i årskurs 8 runtom i Sverige undersökts. Undervisningsmetoderna visade ett tydligt samband med elevernas socioekonomiska förutsättningar. Eget ansvar -metoden var till exempel vanligare i områden där många elever har invandrarbakgrund.

– Det visade sig att den typ av undervisning som ger bäst resultat är mindre vanlig där en stor andel av eleverna är i behov av den. Men resultaten visar samtidigt att det inte bara handlar om att läraren skall undervisa och vara den dominerande i klassrummet, det krävs också att eleverna själva får lösa problem, argumentera och reflektera över sitt arbete.

Monika Vinterek, professor i pedagogik vid Umeå universitet, har också studerat effekterna av eget arbete i skolundervisningen.

– Elever som inte har så lätt för matematik får det ännu svårare. Eget arbete kräver att eleverna vet vad de ska göra, tar egna initiativ och har en stark drivkraft. I en sådan miljö blir de svagare ytterligare svaga och fler och fler får sämre studieresultat.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.