Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Emanuel Karlsten: Medierna är i behov av en skogsbrand

"Medier förtjänar ibland att dö”. Jag satt i en paneldebatt några dagar innan valet och sa just så. Det var massor av journalister på plats och det där landade inte helt väl. Det blev skriverier och jag kände i efterhand att jag ångrade det lite. Jag borde använt andra ord. “Skogsbrand”, kanske?

Att medier ibland förtjänar att drabbas av en skogsbrand. Den branden kanske i någon mån redan pågår för det hann inte gå mer än någon dag efter valet innan företrädare från media började kräva hjälpinsatser av nya regeringen. Hjälp medier att överleva, ropade forskare på DN Debatt. Starta medie­utredningar – haverikommisioner! – uppmanade en kulturchef.

Vilket väl är ofattbart. Eller, ja, jag förstår så klart vilka demokratiska värden som står på spel, att oberoende medier behövs. Men varför skulle statens ansvar sträcka sig längre än till det public service som redan finns?

Det är givetvis också vidrigt för alla som förlorar sina jobb i takt med att redaktioner försvinner. Det drabbar även mig personligen. Men ska det innebära att staten ska rädda oss? Inte borde staten rädda mig?

Etablerade medier har haft 20 år på sig att förstå och anpassa sig till internet och den förändring det haft på samhället och ekonomin. Men vi har suttit stilla i båten och sett hur internet sänkt bit för bit av det vi trodde var ett osänkbart skepp. Radannonser snoddes av Blocket. Familjesidorna togs över av Facebook och insändarna försvann till bloggen. Därefter har mediechefer skakat på huvudet och konstaterat att det inte går att tjäna pengar på nätet, nästan handlingsförlamade och förnärmade över det förlorade informationsmonopolet.

Skulle staten agera brandkår nu är risken stor att det vaggar in oss i en tro att vi är på rätt väg, att vi klarar oss bara vi får lite kapital till. Att det är läsarnas fel, de som vägrar betala. Exakt så resonerade musikbranschen och gjorde under flera år sina kunder till fiender. Till slut drog Spotify in dem i digital förändring. Förklarade att allt handlar om att göra något smartare, experimentera och anpassa sig.

Det borde vara självklart även för media. En omställning handlar inte om att göra avkall på kvalitet eller böja sig för klick. Det handlar om att börja förstå de mest framgångsrika runt om oss. Världens största tv-skapare är den svenska youtubaren ”Pewdiepie”. Han gör alla filmer själv. Precis allt. För han inser att hans främsta vapen är hans person – den genuina känsla av att han är på samma nivå som tittaren. Kenza, Blondinbella och våra andra största bloggare gör samma sak. Skalar av, skalar ner, för att hitta nerven, kontakten med sina läsare. Förstå dem, bli mer relevant.

Liknelsen kan tyckas banal eftersom ingen av dem gör journalistik. Men poängen är hur vi anpassar oss till dagens förutsättningar. Om vi skulle uppfinna media och journalistiken i dag, hur skulle vi göra?

Det är här skogsbranden kommer in, men det är inte så brutalt som det låter. Lantbruksuniversitet förklarar: ”Vi människor känner oss hotade när skogen brinner. Vi vill till varje pris släcka och hindra dess framfart (...) För skogen själv är branden inte någon katastrof. Tvärtom skapar den bättre förutsättningar för ny vegetation. Branden är ett sätt för skogen att förnya sig”.

Jag vill se medias framväxt just så. Ibland behöver strukturer dö lite för att kunna växa till något ännu mer livskraftigt.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.