Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-23 01:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/erbjods-sparning-av-hundratusentals-mobiler/

Sverige

Erbjudandet: Spåra en halv miljon mobiler i realtid

02:02. DN avslöjar: Hundratusentals vanliga svenskar gps-spåras dygnet runt genom sina mobiler – av appar som sedan säljer informationen. Björn Sjögren är en av de som övervakats utan att veta om det.

DN:s reportrar erbjöds att spåra hundratusentals svenskars rörelsemönster via mobilerna. I ett samtal lockar en säljare med att de kan följas med bara några sekunders fördröjning.

Drygt 30.000 kronor i månaden är allt som krävs för att spåra upp till en halv miljon mobiler, lovar en säljare på ett bolag som handlar med gps-data.

DN fortsätter granskningen om bolagen som köper och säljer rörelsemönster via appar i mobilen.

Rätta artikel

På tisdagen kunde Dagens Nyheter avslöja att hundratusentals svenskar får sina rörelsemönster kartlagda av mobilappar. Informationen bjuds ut till försäljning med löftet om att uppgifterna är anonyma. Det går dock enkelt att identifiera vanliga människor, enligt vår analys av en de databaser som bjuds ut till försäljning.

– Det är verkligen obehagligt, sade Björn Sjögren i Nacka som vi hittade i datamaterialet.

DN kan nu avslöja hur dataföretagens säljare erbjuder köpare att spåra jättelika mängder mobiler, med detaljerad loggning som argument. I säljsamtal presenteras också ett erbjudande om att spåra mobiler närmast i realtid. Med bara sekunders fördröjning ska man som köpare få en spårad mobils exakta position.

För att höra hur databaserna marknadsförs kontaktade vi de företag som är kända för att handla med denna typ av information. Vi uppgav att vi företrädde ett analysföretag som ville köpa data om svenskar, för att förstå hur människor rör sig och bygga underlag för etableringar av butiker. Databolagen nappade direkt. Vi erbjöds både att köpa kompletta databaser och bearbetat material.

Vi får höra att de spårar hundratusentals mobiler runt om i Sverige. Ett av bolagen ger en mycket precis siffra: 339.266. 

Över hela världen är det långt fler. Vissa bolag går ut med siffror på sina webbplatser, där det talas om spårning av tiotals miljoner. Eller fler än så, enligt en av säljarna:

– Vi jobbar i dagsläget med ungefär 700 olika mobilappar med en global audience (totalt antal användare, reds. anm.) på precis under 200 miljoner unika mobilenheter, säger en av säljarna. 

Björn Sjögren i Nacka är en av hundratusentals svenskar som spårats utan att veta om det, vilket DN berättat om i granskningen. Detaljerad information om var han varit under flera månader har sålts. Foto: Lars Lindqvist

Läs också: Så spåras du dygnet runt – informationen säljs

Samtalen ger också en bild av priserna – och det visar sig att man inte behöver spendera miljonbelopp för att komma åt stora datamängder. Som minst räcker några tusenlappar. Andra begär något mer, men lockar å andra sidan med större datamängder. För strax över 30.000 kronor i månaden erbjuds vi att spåra en halv miljon unika mobiltelefoner. 

Leveransen skulle enligt säljaren ske genom en fil där varje rad motsvarar en positionsloggning, med uppgifter om bland annat klockslag, koordinater och en unik identifierare per mobilenhet som gör det möjligt att följa en enskild mobil under lång tid.

– Vi är flexibla. Ni kan få datan hur, när och var ni vill, fortsätter säljaren.

Dagens Nyheter har kontaktat en lång rad företag med positionsdata som affärsidé. Många handlar bara med amerikanska data, ibland med hänvisning till att europeiska lagar gör handeln svår. Men vissa uppger sig kunna sälja data även om svenskar. En av dem erbjuder direkt ett utdrag ur sin databas, allt som krävs är en betalning, motsvarande ungefär 10.000 kronor. På så sätt kunde DN se vilken information om svenskars rörelsemönster som faktiskt säljs.

Företagen gör ingen hemlighet av att spårningen kan berätta mer om människor än bara var de har rört sig. En säljare betonar hur väl företagets data kan placera människor på arbetsplatser och på så sätt dra slutsatser om hur rika de är. Det är en av de mest intressanta uppgifterna att kartlägga, får vi höra:

– Arbetsplatser, bransch eller i vissa fall vilka specifika företag de arbetar för, det är väldigt användbart för att slå fast sådant som genomsnittlig lön.

Samma säljare talar om kartläggning av var människor bor. Säljaren betonar att det inte ska avslöja exakta adresser, bara område, men lockar samtidigt med att man som kund får köpa en komplett databas med loggningar i klartext. Bara man accepterar vissa villkor, som att lova att inte använda databasen för att rikta budskap till enskilda individer.

Hundratals mobilappar samlar information om var vanliga svenskar befinner sig – och säljer den vidare. Spårningen pågår dygnet runt. Foto: Lars Lindqvist Grafik: Stefan Rothmaier

Vilka appar som står för inhämtningen hålls hemligt, till och med för den som köper informationen. Klart är att bolagen erbjuder apputvecklare betalt för att lägga in en speciell kod som gör att apparna börjar skicka gps-data i bakgrunden, men vilka apparna är vill de flesta inte berätta.

Åtminstone fyra företag erbjuder eller ska inom kort erbjuda data om svenskar, enligt DN:s uppgifter. Londonbaserade Tamoco och Huq Industries är två av dem. Gps-appen Sygic ytterligare en. Dessutom planerar USA-baserade Fysical att inom kort börja handla med europeisk data, däribland svensk.

DN har senare kontaktat bolagen och ställt frågor om handeln som den presenterades av säljarna. Flera av dem försvarar sig med att data bara samlas in efter att användaren har gett medgivande. Spårningen kan dessutom slås av, det finns flera inställningar för detta, både i apparna och i inställningarna för mobilens operativsystem, betonar de.

”Vi ger användarna kontrollen”, säger en talesperson för Tamoco i en skriftlig kommentar till DN. ”Tamoco respekterar varje förfrågan från operativsystemet om att användaren vill välja bort att dela sin position”, fortsätter han.

Huq industries betonar också att användarna ger sitt medgivande, och säger sig regelbundet se över hur det hanteras i appar som samlar in data. ”Om vi upptäcker att en app-partner inte har fått godkännande från slutanvändaren raderar vi alla data som har skickats till oss”, skriver en talesperson i ett mejl. En talesperson för Sygic skriver att ”det är vår plikt att informera användarna av Sygics appar och/eller tjänster hur vi hanterar deras data” och framhåller att apparna alltid ber om lov innan de loggar på ett sådant sätt att man kan följa en användare under lång tid. 

Tamoco förnekar inte att enskilda personer, eller egentligen deras mobiler, spåras enskilt, men pekar på avtal mellan företaget och kunden som styr hur informationen får användas: ”I vissa fall kan vi spåra en enhet på individnivå – men vi delar inte det med en tredje part, utan nödvändiga kontraktsenliga skydd på plats.” 

Även Huq betonar att företaget har regler mot visst användande, som att samköra databasen med andra eller använda den för att rikta reklam baserat på var en person har rört sig. Läs hela svaret från Huq, från Tamoco och från Sygic. DN har sökt även Fysical utan framgång.

DN:s granskande reportrar Kristoffer Örstadius och Linus Larsson visar Björn Sjögren (till vänster) några av de tusentals platser hans mobil loggats på, och som säljs i en databas. Björn Sjögren har gett DN tillstånd att granska all data om honom. Foto: Lars Lindqvist

Att rikta reklam är visserligen ett användningsområde för denna typ av data, men långt ifrån det enda. Här är några ytterligare exempel: 

■ En investerare kan se hur många som rör sig in och ut i en klädkedjas butiker och dra slutsatser om hur försäljningen går. Om fler än vanligt besöker butikerna, köp H&M-aktier. Om det är färre, sälj av innan siffrorna redovisas för resten av marknaden.

■ En kafékedja kan identifiera personer som har besökt ett kafé och rikta reklam till just dem, för att få dem att återvända. Det är den fysiska världens motsvarighet till spårningen på webben, som gör att man ofta ser reklam för varor man nyligen har sökt efter.

■ Analys av hur människor rör sig i ett visst kvarter kan visa vilka adresser som är mest attraktiva för att etablera en ny butik. Vet man dessutom något om var de bor och jobbar kan man gissa sig till hur mycket pengar de vill göra av med på en viss vara.

DN:s granskning har visat att spårningen pågår även på privata platser, till exempel i psykmottagningar, skolor och begravningsplatser.

Läs också: Så hindrar du apparna från att spåra din position