Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Expert varnar för nya motorvägar

Ofta planeras våra transportsystem helt galet, säger Markus Wråke på miljöinstitutet IVL.
Ofta planeras våra transportsystem helt galet, säger Markus Wråke på miljöinstitutet IVL. Foto: TT

Satsa statliga pengar på lagring av koldioxid från stålverk och ompröva motorvägsbyggen som Förbifart Stockholm. Det är några av kraven för att Sverige ska leva upp till Parisavtalets klimatmål, enligt en ny rapport från det internationella energiorganet IEA.

Rapporten presenteras i morgon på ett seminarium i Rosenbad där energiminister Ibrahim Baylan (S) deltar. Markus Wråke på miljöinstitutet IVL är ansvarig för den svenska delen av rapporten som har tagits fram i ett samarbete mellan de nordiska länderna och IEA. Han pekar ut basindustrin och transporterna som de stora utmaningarna om Sverige ska kunna vara klimatneutralt 2050.

Sverige skiljer ut sig i Norden med tunga industrier inom stål, cement och kemi. Där kan utsläppen inte bara tacklas genom att minska energianvändningen och byta till förnybart. Stora mängder koldioxid alstras också i själva tillverkningsprocesserna. Sverige måste därför satsa mycket mer än hittills på att fånga in och lagra utsläppsgaserna, enligt Markus Wråke.

– Utan koldioxidlagring blir det väldigt svårt att nå målen.

Tekniken kallas CCS (carbon capture and storage) och är kontroversiell. Kritiker anser att den öppnar för fortsatt stor användning av fossila bränslen. Markus Wråke förstår invändningarna men menar att Sverige måste gå den här vägen om inte basindustrin ska äventyras. Men det kräver politisk handlingskraft.

– Den svenska regeringen måste bli tydligare. Det här kräver stora investeringar och är ett typexempel där staten kan reducera riskerna. Dels genom att sätta upp tydliga klimatmål, dels genom att tillsammans med industrin investera så att tekniken kan demonstreras och prövas, säger Markus Wråke.

Foto: Markus Wråke framhåller att CCS-tekniken även kan användas till att få negativa utsläpp, något som kan bli nödvändigt för att stoppa den globala uppvärmningen. Då fångar man in och lagrar utsläpp från förbränning av biomassa. Nettoeffekten blir att koldioxid avlägsnas ur atmosfären.

– Viktigast är att få till de första demonstrationsanläggningarna i stor skala och sätta ihop en hel kedja där man fångar in, transporterar och lagrar koldioxiden, säger Markus Wråke.

Transporter är den största källan till utsläpp i Sverige, cirka en tredjedel av de totala utsläppen. IEA-rapporten bekräftar att tempot i klimatarbetet måste höjas rejält på det här området. Sverige har tagit sikte på att fasa ut de fossila bränslena till 2030 men det målet kommer inte att nås med nuvarande politik.

– Det gäller att inte stimulera onödiga transporter och då måste våra satsningar på infrastruktur vara i linje med våra klimatmål. Nu bygger vi vägar som är anpassade för en väldigt stor ökning av biltrafiken. Förbifart Stockholm är ett bra exempel. Den blir oerhört kostsam och går på tvärs mot Stockholms klimatambitioner. Det är väldigt tveksamt om det är rätt använda pengar. Ofta planeras våra transportsystem helt galet, säger Markus Wråke.

Foto: Jan Collsjöö/TTFoto: Jan Collsjöö/TT

Utbyggda alternativ till privatbilismen i form av kollektivtrafik är en viktig pusselbit. Dessutom gäller det att skapa starkare ekonomiska drivkrafter att välja klimatsmarta färdsätt.

– Politikerna ska i högre grad använda de styrmedel som vi redan vet fungerar, säger Markus Wråke och syftar bland annat på bensinskatten.

Reglerna för förmånsbilar behöver också skärpas, anser han.

– Vi har subventionerat bilägande på ett sätt som inte är så smart och som kostar skattebetalarna mycket pengar. Här finns mycket att göra så att man åtminstone gynnar de bränsleeffektiva bilarna ännu mer.

Den hett omdiskuterade kärnkraften har ingen långsiktig framtid i Sverige, enligt rapporten, men Markus Wråke varnar för att avvecklingen inte får gå för snabbt. Vindkraften ser han som den viktigaste ersättningen.

Foto:

Fakta. Rapporten i tre punkter
  • Det nordiska elnätet måste bli mer sammanhängande för att få den flexibilitet mellan länderna som krävs när kärnkraften ersätts av vindkraft.
  • Transporter på kortare distanser, exempelvis i städerna, kan elektrifieras. Långväga transporter måste lösas med biobränsle men här kan en konkurrens om råvara uppstå med pappersindustrin. Industriutsläpp behöver fångas in och lagras.
  • Nationella strategier måste samordnas med de ofta mer offensiva klimatmål som finns i flera nordiska städer.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.