Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Få lärare är redo när programmering blir del av läroplanen

Foto: Pontus Lundahl/TT

Till hösten står programmering med på schemat i svenska grund- och gymnasieskolor. Men trots att beslutet togs för mer än ett år sedan är långt ifrån alla lärare är redo att undervisa i ämnet. 

– Huvudmännen har inte tagit tag i det de ska, säger Åsa Fahlén, ordförande i lärarnas riksförbund. 

I mars förra året beslutade regeringen om att programmering ska föras in i flera matematikkurser till höstterminen. DN rapporterade redan då om kritik från lärare som oroade sig för att behöva undervisa i ett ämne de själva inte behärskar. 

Enligt lärarnas riksförbund saknar sju av tio mattelärare fortfarande tillräcklig kunskap för att kunna utbilda elever i programmering. 

– Många har inte någon kunskap om ämnet över huvud taget, en del har lite kunskap som behöver fräschas upp och vissa har kunskapen men vet inte hur den ska läras ut, säger Åsa Fahlén. 

Det är skolans huvudman som har ansvar för att läroplanen följs. Enligt Åsa Fahlén har initiativen för att utbilda lärarna varit få, trots att beslutet togs redan för ett år sedan. 

– Det är huvudmännens ansvar och många har inte tagit tag i det de ska helt enkelt. Ofta skylls det på att man inte budgeterat för det eller att man inte har råd, säger hon.

Både lärarnas riksförbund och lärarförbundet kräver att regeringen skjuter till pengar för den kompetensutveckling som krävs för att lärarna ska behärska ämnet.  

Båda förbunden är tydliga med att de välkomnar programmering som ämne och att de ser digitaliseringen av skolan som nödvändig, men att det genomförs på fel sätt. 

– Ett år är enormt kort tid för att planera en sådan här sak och som det ser ut nu kommer man inte kunna säkerställa att alla elever får den utbildning de har rätt till, säger lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.  

– Man börjar i fel ände. Man måste först säkerställa att kompetensen finns på plats för att ge eleverna chansen att lära sig, fortsätter hon. 

En rundringning som Ekot gjort visar att det inte bara är kompetensutvecklingen på arbetsplatserna som uteblivit.  Flera av de lärosäten som utbildar framtidens lärare är inte heller tillräckligt kunniga på området. Både Stockholms och Göteborgs universitet uppger att högstadielärarna som går ut till sommaren inte fått tillräckliga kunskaper om programmering.

– Huvudmännen måste ta ansvar för att möta lärarna och deras osäkerhet, och säkerställa att den lärare som vill ska få en djupare fortbildning, säger utbildningsminister Gustav Fridolin en intervju med Ekot.

– Huvudmännen har haft ovanligt mycket tid att säkerställa att alla lärare får den kunskap och kompetens man behöver för att med trygghet kunna undervisa, säger Gustav Fridolin.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.