Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Facket dömer ut ”superlärarna”

Lärarnas fackförbund dömer ut regeringens satsning på ”superlärare” i klassrummen i problemskolor. – Det finns många andra sätt att komma till rätta med att kunskapsmålen inte nås i skolan. Det här är inte ett av dem, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund.

 

Lärarfacken var kritiska till uppdraget med ”superlärare” redan innan projektet sjösattes. Metoden undergräver lärarens auktoritet, menar facket. Därför är det inte förvånande att många av skolorna säger nej till individuell handledning i klassrummen. Dessutom leder det till bristande förtroende hos föräldrarna för skolans förmåga att hantera problem.

– Jag förstår mina kollegers reaktion som utsätts för detta. Bara det faktum att det kommer så kallade superlärare i klassrummet sänder signaler till eleverna att det är något fel på deras lärare som inte kan hålla ordning, säger Metta Fjelkner.

I stället handlar det om ett ledningsproblem där rektorer måste ta sitt ansvar och stötta lärare som har en svår klass och att de skapar ett sådant klimat att lärare vågar be om hjälp. Enligt Metta Fjelkner undviker många lärare att vända sig till skolledningen av rädsla för att stämplas som dåliga och få sämre påslag i den individuella lönesättningen.

– Varje lärare råkar någon gång ut för svåra klasser av olika skäl. Då måste skolledaren kunna stötta läraren utan att de ska känna sig utpekade, säger hon.

En av orsakerna till rektorernas dåliga uppbackning är att de inte känner till vardagen i klassrummen, hävdar Skolverkets projektledare. Något som lärarfacket håller med om.

– Det är ett känt fenomen. Vissa av våra medlemmar får inte besök av rektor på ett helt år, säger hon.

Men rektorerna på de skolor som DN varit i kontakt med känner inte igen sig i kritiken från fackligt håll eller Skolverket. På Kronans skola i Trollhättan är man positiv till satsningen även om man i nuläget bara har grupphandledning.

– Vi bedömer att det är det vi behöver i vårt utvecklingsarbete, och det är inte min uppfattning att lärare upplever enskild handledning som utpekande, säger rektor Eva Dahl.

Läs också: Superlärarna släpps inte in i klassrummen

Rektorerna anser inte heller att de saknar insyn i klassrummen eller brister i att backa upp lärare med ordningsproblem.

– Både jag och min kollega är ständigt närvarande i klassrummen. Och jag kan inte koppla det här projektet till kaos eller oordning. Tvärtom. Måluppfyllelsen är en sak och oordning något helt annat, säger rektor Karin Nyström Andersson på Fröknegårdsskolan i Kristianstad.

DN har sökt Nyamko Sabuni, biträdande utbildningsminister och regeringens ansvarige för frågan, för en kommentar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.