Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Fejknyheter sprids från ”trollfabrik” i Makedonien

00:39. Falska nyheter om Sverige sprids till USA, via en trollindustri i Makedonien. DN kan nu visa hur unga män tjänar pengar på att sprida påhittade historier till Trumpsympatisörer på Facebook.

Kumanovo. Falska nyheter om Sverige sprids till USA, via en ”trollindustri” i Makedonien. DN kan nu visa hur unga män tjänar pengar på att sprida påhittade historier till Trumpsympatisörer på Facebook.

”Den politiska korrektheten nådde en ny bottennivå den här månaden, när flera städer i Sverige förbjöd jullyktor.”

Så stod det i en fejkad nyhetsartikel på sajten Focus News, som i slutet av oktober 2016 blev populär bland amerikaner på Facebook. Artikeln påstod att flera städer i Sverige hade förbjudit jullampor på gatorna ”för att undvika att stöta sig med de miljontals muslimska migranter som har forsat in i landet de senaste två åren”.

Det som i själva verket hade hänt var att Trafikverket i vissa svenska kommuner hade beslutat att inte längre använda lyktstolpar till hängande lampor, då stolparna inte ansågs vara dimensionerade för belysningens vikt.

Att skulden i stället lades på muslimer är typiskt för de fejknyheter om Sverige som har fått stor spridning i USA och som DN har granskat.

De sprids till stor del av unga killar i Makedonien. DN:s Lördagsmagasin har träffat 25-årige Ivan Stankovic, som driver fejksajten Focus News från källaren i sitt föräldrahem.

– Det har blivit mitt jobb att tänka ut vad folk i USA vill läsa. Islam, muslimer – sådant klickar alla på, säger han.

Stankovic är en av hundratals personer som under det senaste halvåret har anslutit sig till vad som har utvecklats till en betydelsefull ”trollindustri” i Makedonien. Den började ta form under den amerikanska valrörelsens slutspurt och inriktade sig på att sprida falska nyheter om amerikansk politik – i november kunde tidningen Buzzfeed knyta över 140 sajter bara till den lilla industristaden Veles.

Drivkraften för Stankovic, och alla andra distributörer av fejknyheter som DN har varit i kontakt med, är ekonomisk. Nyheterna sprider de på Facebooksidor, som i många fall har hundratusentals amerikanska följare. Pengarna tjänar de varje gång någon går vidare från Facebook till deras egna sajter och klickar på en annons.

Efter massiv kritik har Facebook nu börjat förändra sin sajt för att förhindra spridningen av fejknyheter. Bland annat har de förenklat möjligheten för användare att anmäla innehåll man misstänker är påhittat. Sedan ett par veckor tillbaka är också algoritmen förändrad, för att trycka ned falska nyheter i flödet så att färre människor ser dem. Samtidigt är det ett delikat problem, medger Facebook.

Vi kan inte själva ställa oss till doms över vad som är sant eller falskt, så vi närmar oss problemet försiktigt, skriver bolaget i en skriftlig kommentar till DN.

– Vi har riktat in oss på de allra värsta, de som sprider uppenbara lögner för egen vinning, och på att engagera både våra anställda och tredjepartsorganisationer.

Ivan Stankovic är inte orolig, hittills har inte någon av hans artiklar flaggats som falsk.

– De kan försöka stoppa det här så gott de kan, säger han. Men det går alltid att hitta sätt att gå runt det.

Eftersom ett annonsklick från köpstarka USA kan vara tre gånger mer värt än något annat, gäller det för Stankovic att skriva om ämnen som engagerar amerikaner.

Ett sådant ämne är uppenbarligen Sveriges migrationspolitik. En av artiklarna som har gett Ivan Stankovic bäst utdelning beskriver en godtrogen församling i Kristianstad som upplåtit sin kyrka åt flyktingar, innan de insett ”att muslimerna de hade gett mat, husrum och kärlek inte bara förstörde kyrkans egendom, utan även outtröttligt urinerade, bajsade och onanerade i kyrkbänkarna”.

Att det i själva verket var svenska missbrukare som betett sig illa i kyrkan spelade ingen roll – fejknyheten delades ändå på Facebooksidor med över 10 miljoner följare. Stankovic fick över 3.000 amerikaner att gå in på sin sajt tack vare just den här artikeln och tjänade nästan 200 kronor, vilket han är väldigt nöjd med.

– Den blev en riktig fullträff, säger han. Det är en smocka rakt i skallen på alla som läser det.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.