Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Försäkringskassan: Vi har inte skött fallet tillfredsställande

Försäkringskassan medger misstag i fallet Jimmy Fredriksson. Enligt sina rutiner skulle Försäkringskassans handläggare på ett tidigt skede tagit kontakt med den långtidssjukskrivne.

– Vi gör detta för att löpande dialog med långtidssjuksskrivna. Så som vi ser det har det inte skötts på ett tillfredsställande sätt, säger Cecilia Udin, nationell samordnare för sjukförsäkringen i landet.

Varken Jimmy Fredriksson eller hans fru Linda har kunnat jobba mer än halvtid sedan deras dotter gick bort i cancer i höstas. Nu är Jimmy utförsäkrad, men Linda har fortsatt ersättning, trots att de varit sjukskrivna lika länge.

– Jag anar att det beror på att jag är egen företagare, medan min fru är anställd på ett av Umeås största företag, säger Jimmy Fredriksson.

– Det är betydligt lättare att köra över någon som står ensam.

Försäkringskassan bekräftar att bedömningen blir annorlunda beroende på vilken anställningsform den sjukskrivne har, men beklagar att Fredriksson inte informerats om detta.

– Vi borde tidigt ha informerat om de olika regler som gäller enskilda företagare och fast anställda, säger Cecilia Udin.

Men är den medicinska bedömningen av fallet riktig?

– Jag kan givetvis inte uttala mig i det enskilda fallet, säger hon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.