Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-22 22:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-brister-i-polisutbildning-kan-ha-lett-till-att-fler-skjuts-ihjal/

Sverige

Forskare: Brister i polisutbildning kan ha lett till att fler skjuts ihjäl

Polisens fokusering på extrema händelser i internutbildningen kan ha lett till att fler människor skjuts till döds. Det tror polisforskaren Stefan Holgersson, som skrivit en rapport om polisens förmåga att hantera konflikter.

Rätta artikel

– Skillnaden är att man har satsat mer på att utbilda på offensiva ingripanden, hantera pågående dödligt våld och terror och inte vardagshändelser. De har fått stå tillbaka, säger han till SVT Nyheter.

Holgersson lyfter bland annat fram att poliser lär sig att man ska skjuta varningsskott först och sedan sikta på benet, men i det årliga kompetensprovet som polisen gör skjuts inte ett enda skott i benet. Han ser också brister i vapendelen under polisutbildningen.

– Många studenter och aspiranter som jag intervjuat har pekat på att de har haft en enda mörkerskjutning under hela utbildningen. Man har inte stoppat en bil i mörker med farlig person en enda gång under utbildningen, var det andra som sade, säger han.

Stefan Hector, chef för operativa enheten för polisens Nationella operativa avdelning Noa, säger att det varit nödvändigt för poliserna att träna på mer direkta ingripanden, efter bland annat skolskjutningar i USA.

– Lärdomen därifrån var att den gamla doktrinen, att spärra av, frysa läget, förhandla och låt läget tala för sig fungerade inte. Det ledde till att gärningsmännen kunde fortsätta dödandet av skolbarn i det här fallet, säger Hector till SVT.