Tält utanför vårdcentralen Spinnaren i Göteborg.
Foto: Privat
Militärtält har satts upp utanför vårdcentraler i Göteborg och Ulricehamn. Fler har beställts och är på väg till olika platser i Västra Götalandsregionen.
– Vi förbereder för större patientflöden. Kurvan kommer att stiga i takt med att fler personer insjuknar i corona, säger Monica Radeberg, samordnande chefläkare inom regionen.
Nu ska samma metod tillämpas på flera vårdcentraler i regionen.
På onsdagen anlände försvaret till Närhälsans vårdcentral vid Gamlestadstorget med ett stort militärtält.
– De tält som står utanför vårdcentralerna är till för att göra en första bedömning innan man får gå in i byggnaden, säger Bettina Axelsson, presskommunikatör vid Västra Götalandsregionen.
Syftet även här är att undvika att ta in smittan på mottagningarna.
Tält sätts upp av militären.
Foto: Privat
Liknande tält har satts upp i Ulricehamn och är beställda även till vårdcentralerna Heimdal och Sandared i Borås samt till vårdcentralen i Bollebygd.
– Olika vårdcentraler har olika behov. När det kommer till Gamlestadstorget handlar det om att det finns stora patientflöden från de nordöstra stadsdelarna, säger Monica Radeberg, samordnande chefläkare i regionen.
– I Ulricehamn har man tittat på hur lokalerna ser ut och vilka möjligheter man har att separera patienter från varandra.
Enligt henne kan fler tält tillkomma.
– Vi förbereder för större patientflöden. Kurvan kommer att stiga i takt med att fler personer insjuknar i corona, säger hon.
I tälten görs triagering, det vill säga en första bedömning av patientens symtom och sjukdomsbild. Förutom att försöka identifiera misstänkta fall ska man försöka sålla bort de personer som inte anses vara i behov av ett fysiskt möte.
– En del kan få vård hemma och andra, som vi bedömer har medicinska skäl, kan få komma in på mottagningen, säger Monica Radeberg.
Primärvården har också behövt ställa om på andra sätt. Äldre personer har bland annat erbjudits att boka ”videobesök” istället för fysiska möten.
– Patienterna har varit väldigt förstående men det finns en stor oro. Det är stort tryck på våra telefoner. Eftersom 1177 är hårt belastad är vår målsättning att ta tillvara på de frågorna och ta hand om de som ringer så gott vi kan.